„Hranici průměru 1,5 musíme občas posunout na 2, protože je studentů pořád méně. Pokud však tuto hranici zájemce splní, pořád to ale nemusí znamenat, že je na školu přijatý. Čeká ho ještě ústní pohovor,“ přiblížil situaci přijímání nových studentů na Střední průmyslové škole v Jihlavě ředitel Miroslav Vítů.

Podobná situace však dělá problémy učitelům na základních školách. „Kantoři si stěžují na takové žáky, kteří tuší, že mají přijetí téměř jisté. Ti přijdou například do hodiny doučování z matematiky, dají si nohy na stůl a prohlásí, že je ´nějaká matika´ nezajímá,“ postěžoval si zástupce ředitele Základní školy Kollárova v Jihlavě Milan Sochor.

Žáci podle ředitele předpokládají, že se pak už o učení zajímat nemusí. Mezi nynější hlavní problémy patří i to, že žáci s dobrým průměrem se nemusí připravovat na písemné zkoušky, takže i oni často své povinnosti zanedbávají. Opak je ale pravdou.

Obvykle největší přetlak přihlášek oproti nabízeným studijním místům mají gymnázia. Na gymnáziích s osmiletým studiem se pak třeba přibírají studenti, kteří doplní kvartu (čtvrtý ročník osmiletého studia). „Při nabírání nových žáků dáváme přednost prospěchu na základní škole. Je pro nás rozhodující. Písemné testy nemáme v oblibě, protože jsou velkým psychickým tlakem na budoucí studenty,“ popsal situaci nabírání nových studentů zástupce ředitele jihlavského soukromého gymnázia AD Fontes Jaroslav Širmer.

Žáci základních škol by se proto podle zkušeností pedagogů měli věnovat škole do poslední chvíle docházky. „Sledujeme totiž klesající úroveň znalostí přijímaných žáku na školu. Bude to asi tím, že na základních školách preferují v poslední době motto: Škola hrou,“ postěžoval si Jaroslav Širmer.