Počet neplatících se jim před lety výrazně snížil poté, co byl omezen nástup do vozů na jedny přední dveře. Všechny nastupující tak kontroluje řidič.

Dopravní podnik města Jihlavy loni přepravil asi 13 milionů osob, jeho vozy najely 2,8 milionu kilometrů. Podle staršího statistického průzkumu se počet černých pasažérů v městských autobusech a trolejbusech pohybuje do tří procent. "Podle mého názoru se to číslo nevyvíjí ani jedním směrem," řekl ČTK ředitel podniku Josef Vilím. Uvedl, že ve větších městech je situace ještě horší.

Pokud by černí pasažéři tvořili dvě procenta z evidovaného loňského počtu cestujících, jednalo by se asi o 260.000 lidí. Vzhledem k tomu, že jedna jízda nyní stojí 12 korun, podnik by v tom případě tratil přes tři miliony korun. V uplynulém roce tržby dopravního podniku činily zhruba 55 milionů.

"Vymýtit to nelze, to ví v celé Evropě," uvedl Vilím. Za jediný způsob k vytěsnění větší části neplatících i on považuje omezení nástupu na jedny dveře. "Ale v tom okamžiku bychom museli vypravit daleko více vozidel a více řidičů, protože by odbavení trvalo déle," řekl. Vyšších příjmů by tedy podle Vilíma podnik docílil jen s vynaložením větších nákladů.

Podnik má několik vlastních revizorů, další zaměstnanci při kontrolách vypomáhají. Ze 4125 černých pasažérů, kteří byli přistiženi loni, zatím pokutu zaplatilo asi 2450. Od ostatních ji podnik vymáhá. Pokud provinilec zaplatí na místě, přijde ho svezení bez jízdenky na 400 korun. Stokorunu si připlatí, pokud do 15 dnů uhradí pokutu v dopravním podniku. Po zaslání obsílky pokuta stoupá na 1000 korun. Lidé, kteří nechají záležitost dospět až před soud, zaplatí dalších 600 korun za kolek.

Při kontrolách jsou revizoři zvyklí na výmluvy. Mládež se někdy snaží utéci, jiní lidé udávají falešné osobní údaje. Fyzické výpady jsou ale výjimečné.

S omezením nástupu na jedny přední dveře má letitou dobrou zkušenost třebíčský dopravní podnik Trado-Mad, který ročně přepraví kolem pěti milionů lidí. "Za loňský rok nebyl zjištěn ani jeden černý pasažér," řekl ředitel Miroslav Petrů. Podotkl, že po zavedení tohoto systému roční tržby v městské dopravě stouply asi o 30 procent. Obavy z pomalejšího nástupu cestujících se podle něj nepotvrdily. "Odbavení bylo plynulé, bez problémů," prohlásil.

Na kontrolu si třebíčský podnik najímá revizory od jiné firmy. Stejný postup volí i Havlíčkův Brod, aby předešel tomu, že tamní lidé budou revizory mezi cestujícími poznávat. Městské autobusy v Brodě ročně přepraví až 1,5 milionu osob. I tam lze nastupovat pouze předními dveřmi. Stejný systém platí i v Pelhřimově, kde přepravu lidí po městě zajišťují tři autobusy.