„U České pošty v Brně byl 15. března letošního roku zahájen zkušební provoz nového Sběrného přepravního uzlu Brno 02. Zprovoznění tohoto poštovního logistického centra pro celou Jižní Moravu, zbudovaného nákladem 1,2 miliardy korun, znamená tedy utlumení činnosti dosud funkčních přepravních uzlů v Jihlavě a Břeclavi,“ vysvětlil Vladimír Procházka, náměstek ředitele pro provoz České pošty na Jižní Moravě.

Do budoucna Česká pošta počítá s modelem osmi cílových přepravních uzlů. V praxi bude doručování poštovních zásilek po Vysočině vypadat následovně: Pokud člověk z Jihlavy pošle dopis známému do patnáct kilometrů vzdálené Polné, poputuje psaní z Jihlavy nejdříve do Brna a teprve až potom kurzem na příslušné místo.

Není ale takové řešení poněkud komplikované? „Laikovi se to složité zdát může. Pokud se však alespoň trochu orientujete v logistice, zjistíte, že jedno centrum přináší naopak časové úspory,“ uvedl Procházka.

Rušení jihlavského uzlu připraví o práci 120 lidí z celé Vysočiny. „Plánované zrušení pracoviště bylo zaměstnancům oznámeno již začátkem května 2006 a od té doby jim byla všechna jinde uvolňovaná pracovní místa přednostně nabízena. Jednalo se o nabídku volných míst jak na jiných pobočkách v rámci České pošty, tak i možnost po přeškolení přejít na jiný druh práce,“ sdělil Vladimír Procházka.

I přes to mnoho lidí na poště nezůstane. Na pracoviště do Brna odejdou asi jen dva lidé. „V Jihlavě pracují zejména muži řidiči, kteří nechtějí jít na přepážku. Někteří lidé nemají třeba potřebné vzdělání nebo nechtěli daleko dojíždět, protože by se jim to nevyplatilo,“ zdůvodnil Procházka.

Informace o Sběrném přepravním uzlu v Brně:
Celková investice: cca 1,2 miliardy, z toho tvoří cca 40% technologické vybavení
Předpokládané uvedení do provozu: k 1. květnu 2007
Uzlem projde cca 25 000 balíkových a 1 milion listovních zásilek za den
Kapacita strojů: listovní třídič až 35 000 dopisů za hodinu, balíkový třídič až 2000 balíků za hodinu
Celkový počet zaměstnanců: cca 600
Jde o největší pracoviště České pošty na Moravě a druhé největší v České republice. Přínosem je zejména automatizace třídění zásilek, zvýšení produktivity i kvality práce, také zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců.