V čem vidíte největší výhody Integrovaného dopravního systému (IDS) pro kraj Vysočina?
Výhody zavedení IDS pro kraj Vysočina se těžko hledají a definují. Obecně se od zavedení IDS očekává zatraktivnění veřejné dopravy a zlepšení její dostupnosti na daném zaintegrovaném území.

Jsou naopak i nějaké negativní prvky, které by IDS přinesl?
Nevím zda se jedná o negativní prvky. Jedná se spíše o rizika a překážky v zavedení IDS právě na území našeho kraje. Pro zavedení IDS v současné době chybí právní úprava, která by jednoznačně definovala legislativní rámec především koordinátora dopravy, který je při integraci nutným předpokladem, a vymezila jeho práva a povinnosti.

Uzákonění tohoto institutu se předpokládá v připravovaném zákonu o veřejné dopravě, od kterého také očekáváme sjednocení dnes již používaných různých systémů IDS v 5 krajích ČR. Také je nezbytná přímá účast obcí a měst daného území na financování IDS.

Proč nebyl IDS na Vysočině přijat?
Vysočina si nechala zpracovat již v letech 2003-2004 odbornou studii optimalizace dopravní obslužnosti kraje, která sice nevylučuje možnost částečné integrace dopravy, ale zároveň konstatuje,že koordinace mezi jízdními řády autobusové dopravy je vyhovující a oběh vozidel v linkové dopravě odpovídá potřebám kraje.

Ve svých závěrech tato studie také konstatuje, že nelze předpokládat, že zavedení IDS sníží náklady na zajištění dopravní obslužnosti, o čemž se v některých krajích již mohli přesvědčit. Souhrn těchto faktorů společně s rozdrobenou sídelní strukturou kraje, kde není dominující městská aglomerace nás vede k tomu, že v současné době není výhodné na Vysočině IDS zavádět.

Je do budoucna možné IDS zavést v celém kraji popřípadě pouze v části? A v jakém časovém horizontu by to bylo možné?
K případnému zavedení IDS na Vysočině se můžeme kdykoliv vrátit, pokud budou odstraněny hlavní rizika a nejasnosti v provozování IDS v našich podmínkách.