U jižních sousedů stále nemají jasno v tom, kdo zaplatí náklady výstavby v řádu kolem 26 milionů eur (v přepočtu přibližně 740 milionů korun).

Poslední rozhovor jsme vedli na počátku roku 2006. Jak to vypadá s revitalizací tratě mezi Českem a Rakouskem teď?
Na dolnorakouské straně musíme stále rozlišovat tři úseky. Trať mezi Schwarzenau a Waidhofenem je v provozu a může být využívána. Druhý úsek - mezi Waidhofenem a Waldkirchenem - však vloni v létě těžce poškodila povodeň. Rakouskými drahami dosud nebyl opraven a není tam možná žádná doprava. A zakonzervovaný úsek Waldkirchen – Fratres – státní hranice musí být vystavěn nově.

Pokročilo jednání ohledně toho, kdo zaplatí rekonstrukci?
Nyní je na tahu stát. Uvedení projektu v život je realistické jen tehdy, když on a dráhy jako vlastníci infrastruktury podstatně přispějí. Od jara 2006 jednáme s ministerstvem dopravy a drahami o smlouvě, která by zakotvila nutné stavební práce, jejich náklady a financování. Dolní Rakousy přislíbily hradit dvacetiprocentní podíl jak na nákladech výstavby, tak i provozních nákladech. Tento návrh však stát odmítl (do toho také přišly říjnové parlamentní volby v Rakousku a s nimi spojená změna ministra dopravy – pozn. redakce).

Kdy by podle vás mohly z Česka do Rakouska po trati projet první lokálky?
Nyní nemohu žádné konkrétní datum zmínit. Musíme ale jistě počítat se zhruba jednoletou výstavbou v úseku z Waldkirchenu přes Fratres na státní hranici.

Příloha:

Originál e-mailového rozhovoru (v němčině) s hejtmanem Dolních Rakous Erwinem Pröllem (DOC)

Přečtěte si také:

Trať do Rakouska? Nový nekonečný příběh