To je současný obrázek MHD v Jihlavě. Radnice se ho pokusí vylepšit. Předtím se uskuteční rozsáhlý průzkum.

Vedení radnice již vypsalo výběrové řízení na firmu, která šetření provede. „Jde o to, abychom si ověřili některé náměty nebo stížnosti občanů,“ vysvětlil náměstek primátora Josef Kodet.

Podle něj se může změnit trasování linek. „Vedení dnešních spojů vychází z historického zastavění území a historického umístění výrobních kapacit,“ pokývl hlavou Kodet. Firma má přihlédnout k nově zamýšleným nebo již budovaným velkým obytným a obchodním centrům.

„Přinejmenším zareagujeme na prodloužení Vrchlického ulice. Současný osmičkový systém trolejbusových linek B a BI není optimální. Nejsme ani spokojeni s vytížeností trasy,“ připustil ředitel dopravního podniku Josef Vilím. „Tak velký průzkum tady byl naposledy kdysi v šedesátých letech,“ zapátral v paměti.

Průzkum bude režírovat magistrát. Náklady na městskou dopravu se podle náměstka primátora Kodeta pohybují kolem 40 korun na kilometr. Příklad: Při ceně jízdenky dvanáct korun a desetikilometrové trase tedy autobusem musí jet alespoň 34 osob, aby nebyl ztrátový.

Dopravní průzkum se má skládat ze dvou částí. Sčítací průzkum se uskuteční buď ve vozidlech MHD, nebo na všech stěžejních zastávkách. Do sociodemografického průzkumu se pak zapojí domácnosti. Data by měla být vyhodnocena do poloviny února 2008.

Cíle dopravního průzkumu


Získat informace o počtu cestujících po daných linkách

Vysledovat nerovnoměrnost přepravního proudu vzhledem ke střídání pracovních směn u podniků Bosch Diesel a Automotive Lighting

Zjistit vytíženost linek a vyhodnotit jejich ekonomickou bilanci (zisk/ztráta)

Zjistit, kde se nejvíc přestupuje

Zjistit, jak občané hodnotí kvalitu cestování