Třebíč chce zavést do městské dopravy autobusy na zemní plyn
TŘEBÍČ - Město Třebíč chce asi jako první na Vysočině zavést do městské hromadné dopravy autobusy poháněné stlačeným zemním plynem. Městští zastupitelé považují toto palivo za ekologičtější a cenově výhodnější, než je nafta.
Jak vyplývá z údajů radnice, autobusy na plyn by se v ulicích druhého největšího města kraje mohly objevit v nejbližších letech. Třebíčští je zřejmě budou požadovat při výběrovém řízení na nového provozovatele městských linek, které má být vypsáno v příštím roce.
K podpoře zemního plynu přispělo i to, že se v Třebíči nyní začaly vyrábět autobusy na toto palivo, řekl mluvčí radnice Ivan Přibík. Montážní závod na autobusy loni postavila firma Tedom. Na Vysočině zatím běžně takové vozy jezdit nemohou, protože v kraji není žádná plnicí stanice na stlačený zemní plyn (CNG).
Podle České plynárenské unie jezdí v ČR na CNG asi 630 vozů, z toho 200 autobusů. Mnohem rozšířenějším plynovým palivem je LPG, které v ČR používá asi 250.000 automobilů. LPG, jehož základem je propan a butan, lze načerpat na 800 místech. Produkce tohoto paliva je ale spojena s ropou, jíž jsou ve světě podstatně menší zásoby než zemního plynu.
Jaroslav Tománek z České plynárenské unie uvedl, že CNG je evropským trendem. "EU se rozhodla, že nahradí deset procent ropných paliv v dopravě zemním plynem, a Česká republika se k tomu přihlásila," řekl. Do konce tohoto roku by v Česku mělo vzniknout 20 čerpacích stanic, výhledově až 400.
Na Vysočině se první plnicí stanice do jednoho roku plánuje nedaleko sjezdu z dálnice D1 u Humpolce. V Třebíči ji plynárenské společnosti vybudují tehdy, až bude zajištěn dostatečný odběr plynu.
Třebíčskou městskou dopravu zajišťuje firma Trado-MAD, již vlastní jihlavský Icom transport; smlouvu s radnicí má do konce příštího roku. Předsedkyně představenstva Icom Kateřina Kratochvílová považuje za předčasné vyjadřovat se k novému výběrovému řízení. Icom, který patří mezi největší dopravní seskupení v zemi, zatím žádné autobusy na plyn neprovozuje. Jejich nákupu se ale nebrání, uvedla Kratochvílová.
V krajském městě Jihlavě zřejmě autobusy na plyn v dohledné době jezdit nebudou. Město nedávno koupilo 12 nových naftových autobusů s finanční podporou EU. "Kdyby již tehdy byly státem nastaveny takové podmínky jako nyní, uvažovala by o plynu i Jihlava," podotkl ředitel dopravního podniku Josef Vilím. Dodal, že nyní je prioritou podniku rozšíření trolejbusové dopravy.