Tím by se mělo krajské město vyrovnat, co se týká poměru jejich délky a počtu obyvatel, Vídni. Kromě toho ještě obce na Jihlavsku a Třebíčsku plánují vybudovat cyklotrasu až do Rakouska.

„Bude dlouhá 120 kilometrů a povede z Jihlavy přes Třebíč, Jaroměřice nad Rokytnou a Jemnici k hraničnímu přechodu Vratěnín, kde naváže na rakouskou cyklotrasu do obce Raabs an der Thaya,“ přiblížil záměr primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal. Pokud na její výstavbu dostanou obce a města peníze, mohly by práce za desítky milionů korun začít koncem příštího roku.

„Pokud vše půjde podle plánu, celá trasa by měla být zpřístupněna do roku 2009,“ doplnil primátor Jihlavy.

Záměrů má Jihlava víc

Nejdůležitější bude při výstavbě první ze tří etap za zhruba 90 milionů korun. Při ní se zprůjezdní 22 kilometrů cest. Stavební povolení by mohlo být vydáno v tomto měsíci. Část nákladů bude financována z evropských fondů.

Další akcí, kterou by chtělo město v co nejbližsí době dokončit, je výstavba cyklosezek R04 a G03.

„Projektovou dokumentaci už máme, momentálně řešíme majetkové vztahy. Podle našich plánů bychom chtěli obě trasy dokončit v příštím roce, a rozšířit tak množství cyklostezek a cyklotras, které zatím po Jihlavě máme,“ upřesnil Vymazal.

V blízkosti Vodního ráje a obchodních center se zatím nachází jenom jedna dokončená část plánovaných cyklotras ve městě. A právě tam před nedávnem probíhal dopravní průzkum cyklistické dopravy na území města.

„Měření probíhala na několika místech ve středu 6. června, v pondělí 25. července a v neděli 10. června,“ uvedl primátor. Závěry jsou takové, že přibližně čtyři pětiny cyklistů začaly cyklostezky plně využívat a jen jedna pětina jezdí po komunikaci. Musíme ale vzít v úvahu, že i z té jedné pětiny všichni nechtějí cyklostezku využít. Není pro ně například tak výhodná jako silnice v souvislosti s jejich cílem,“ doplnil Vymazal.

Z měření provedených pro účely magistrátu vyplynulo, že se nejvíce cyklistů na místě pohybuje okolo sedmnácté až dvacáté hodiny večer. Nejméně jich naopak místem projelo mezi devátou a třináctou hodinou.

Výsledky se lišily

Deník se včera chtěl o výsledcích provedených měření přesvědčit a cyklisty a chodce spočítat ve stejném místě, na kterém byl proveden průzkum pro magistrát.

Zjištění redaktorů Deníku bylo takové, že zatímco průzkum magistrátu vykazuje na stanovišti na cyklostezce mezi Vodním rájem a hypermarketem Kaufland v pracovní den mezi 13. a 14. hodinou odpoledne průjezd 14 cyklistů a průchod 11 lidí, pohybovalo se včera na stejném místě devět chodců a tři cyklisté, z nichž jeden projel tam a zpátky.

„Osobně si myslím, že tudy tolik cyklistů jet nemohlo a měření by se podle mého názoru mělo udělat znovu,“ míní Jiří Holoubek, který na kole týdně najede přes sto kilometrů. „Jinak si ale myslím, že je jedině dobře, když Jihlava bude ve výstavbě cyklostezek a cyklotras pokračovat. Alespoň bude na silnicích bezpečněji,“ dodal jedním dechem.