„Je nás celkem osmadvacet a máme převážně předválečná zrenovovaná kola. Nejstarší je z roku 1920 a nejmladší z roku 1939,“ poznamenal za velocipedisty Jiří Holubec.

Skupinka nadšenců se v sobotu projela po Telči. V pelotonu se objevily značky jako Svatoň (místní telčská), Achilles, Velop nebo Eska.

„Ta kola, to jsou technické památky. Žádné moderní horské kolo se té nádheře nevyrovná,“ ví Jiří Holubec.

Duší projektu je místní galerista Jan Wimmer. „Vrátili jsme se do 20. let minulého století,“ připomněl.

Velocipedisté chtějí svá kola šetřit. A není se určitě čemu divit.

První pláště na bicykly podle Jana Wimmera vyráběla firma Baťa. Na cestu zase svítily karbidové lampy. V nich docházelo při reakci karbidu vápenatého s vodou k tvorbě ethynu, který při reakci s kyslíkem hořel a při hoření vznikalo světlo.

Na jednom z kol byl k vidění jeden z prvních systémů přehazovaček. Na Esku z roku 1936 zase vůbec nebylo sáhnuto. „Pumpička, taška i sedlo je původní. Máme ještě záruční list,“ usmál se Wimmer.

„A tohle kolo je pana Michálka. Za druhé světové války pracoval v Německu. Na bicyklu odtud ke konci války utekl. Po nocích jel zpátky do Telče,“ prozradil Jan Wimmer.

Poslechněte si:

Takto zvonila kola mezi světovými válkami

O projektu velocipedistů v Telči pohovořil galerista Jan Wimmer