S generálním ředitelem Petrem Cingrem jsme hovořili třeba o tom, kdy se vrátí na parkoviště u Kosteleckých uzenin zábava pro masy lidí: Kostelecké slavnosti.

V sobotu jste uspořádali Zaměstnanecký den. Příští rok už pozvete na program a pečínky i veřejnost?
Kostelecké slavnosti dříve byly akcí určenou pro veřejnost a obchodní partnery. My ji chceme dělat, ale odděleně od Zaměstnaneckého dne. Pro zaměstnance se toho ve firmě moc nedělalo. A oni jsou přitom důležití.

Máte dostatek pracovních sil?
Uzeniny jsou oborem závislým na zaměstnancích. My jich máme přes 1400. Sehnat pracovníky je problém. Jak se postupně rozvíjí třeba Bosch Diesel nebo Kronospan.

Jak se tedy vyvíjí počet zaměstnanců v Kosteleckých uzeninách?
Spíš ten počet zvyšujeme. Rok jsme začínali s 1350 zaměstnanci.

Loňský rok ukončila firma ztrátou 169 milionů korun. Jak to vypadá letos?
Letos se nám daří významně lépe než loni. Za prvních sedm měsíců vykázala společnost zisk 30 milionů korun – při obratu kolem 1,8 miliardy.Vzhledem k loňské ztrátě je to významný posun.

Jaké máte plány pro letošní rok?
Předpokládáme, že se budeme s tržbami pohybovat kolem čtyř miliard korun (vloni 3,68 miliardy korun – pozn. redakce). Ziskovost by měla být zachována, i když prudce roste cena surovin. Kvůli dražšímu obilí rostou nákupní ceny u vepřového i kuřecího masa.

Jaký vliv mají ceny obilí na cenu masa?
Velký. Třeba u kuřete brojlera tvoří krmivo asi 70 procent výrobních nákladů. A to je z 50 až 60 procent závislé na ceně obilí a kukuřice.

A jak se cena obilí vyvíjí?
Vloni se pohybovala kolem 2800 korun za tunu, letos se už kupuje za 5000 korun. Skokový nárůst bude znamenat i zdražení masa v obchodech.

Jak výrazné to zdražení může být?
Musí být někde kolem 20 až 30 procent. A to se nebavíme o tom, že stoupne ziskovost masokombinátu. To jen promítneme do cen zdražení vstupů včetně nafty a elektřiny.

Firma dobudovala v roce 2004 nový areál. Jak investujete nyní?
Investice jsme prudce omezili na konci loňska právě kvůli špatným hospodářským výsledkům. Letos investujeme 60 milionů korun do dovybavení nového areálu. Hlavně do technologií.

Usilujete ještě o zřízení železniční zastávky u areálu Kosteleckých uzenin?
Tak o zastávce osobně slyším poprvé. Diskutovali jsme autobusovou zastávku, pokud ale obec usiluje o železniční zastávku, podpoříme ji v tom. Zaměstnanců je v Kosteleckých uzeninách hodně a většina dojíždí.