Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letecká laboratoř testuje na větroni tryskový motor

JIHLAVA - Na letiště v Jihlavě – Henčově se přestěhovala experimentální letecká laboratoř s vývojem unikátního proudového motoru malých rozměrů.

17.10.2007 1
SDÍLEJ:

Proudový motor na letecký petrolej nad křídly větroně Blaník přitahuje pozornost. Týmu První brněnské strojírny, zabydlujícímu se v Jihlavě, to ale už nepřijde.Foto: DENÍK/Josef Němec

Milovníci letadel tam mohou občas ve vzduchu uvidět technický unikát, větroň Blaník s tryskovým motorem.

„Létající laboratoř putovala dva roky po republice a v Jihlavě jsme našli nejlepší podmínky. Vojenský prostor k využití do výšek nad osm tisíc metrů. To je právě ono, co potřebujeme,“ přiblížil ředitel divize letecké techniky První brněnské strojírny ve Velké Bíteši Zdeněk Katolický.

„Větroň v osmi kilometrech výšky s tryskovým pohonem je skutečně unikát, Říkáme mu Malý gripen. Precizně spolupracujeme s vedením leteckého provozu, abychom neomezili civilní letadla. Precizní kontakt musíme mít s vedením vojenské základny v Náměšti nad Oslavou a dodržovat jejich pokyny,“ přiblížil vedoucí inspektor – pilot Českého aeroklubu Jaromír Hammer v roli firemního zkušebního pilota.

Obchodníci a nejrůznější podnikatelé žádají výrobce o dokumentaci k malému proudovému motoru. Armáda pro něj hledá využití třeba u průzkumných bezpilotních letadel. Lze jej ovládat ze země, jiného stroje ve vzduchu či pomocí družice. „Máme ve světě řadu zájemců o pohon malých privátních tryskáčů,“ uvedl vedoucí firemní zkušebny Čestmír Havránek.

„Zájemci z Evropy i Ameriky v civilním sektoru pohon mohou využít při požárních kontrolách lesů, ropovodů, plynovodů i třeba dopravy na dálnicích“ doplnil ředitel Katolický.

Podle něj je motor po pěti letech vývoje schopen uspokojit většinu zákazníků. „Stále vylepšujeme parametry a každá změna se musí ověřit za letu. V Jihlavě plánujeme setrvat několik roků,“ připomněl Katolický.

„Chceme pokořit světový výškový rekord Američanů přes 8,5 kilometru,“ upřesnil pilot Hammer.

Motor TJ100C váží 19 kilogramů a přijde na milion korun.

Větroň do výše několika kilometrů dopraví aerovlek pro malý objem palivové nádrže. Pak stoupá vlastní silou. Pilot musí používat kyslíkovou výbavu s maskou.

17.10.2007 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Jakub Klepiš.

Dvě branky Klepiše přinesly vítězství pro Boleslav

Ilustrační snímek

Žena napadla ve škole učitelku

Jak odpovídali politici ve vysočinském Deník-Busu

Vysočina - Přinášíme vám vyplněný dotazník politických špiček z Vysočiny. Takto politici odpovídali na naše otázky v Deník-Busu před volbami v pátek 13. října.

AKTUALIZOVÁNO

Ve Stranné u Telče usmrtil dítě zemědělský stroj

Stranná – V pondělí 16. října se ve vsi Stranná na Jihlavsku stala velká tragédie. Došlo tam k dopravní nehodě při níž zemřelo nezletilé dítě.

Politika je v kraji pánská jízda

Vysočina - Přehled lídrů nejsilnějších politických stran na Vysočině jednoznačně ukazuje na pánskou jízdu. Ženu mají ve svém čele pouze Zelení. Před čtyřmi lety přitom stálo v čele kandidátek v kraji hned několik žen. ANO táhla vzhůru dnešní eurokomisařka Věra Jourová, ODS vedla do parlamentu Jana Fischerová, ženy stály v čele kandidátek Zelených, Pirátů i zemanovců.

Stačí jen hejbnout zadkem, méně mluvit a víc dělat. To je celé

Jihlava – Slyšeli jste už o láskověcech? Možná že ještě ne. Jsou to polštáře, šaty nebo třeba trenky ušité ze speciální láskolátky, které pomáhají napříč Vysočinou. Lidem v třebíčském hospici, matce samoživitelce i dědům a bábím z domova pro seniory. Za úspěšnou aktivitou, která nyní zaplavila doslova celou republiku, stojí především akční Olga Štrejbarová z Jihlavy spolu se svou šikovnou dcerou Lolou.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení