Krajští úředníci vyčíslili penále na více než šest milionů. Sdružení firem D.I.S. a Alpine Mayreder, které rekonstrukci prováděly, však odmítají na sankci přistoupit.

Ve smlouvě mezi krajem a společnostmi je totiž stanovena sankce pouze za den zpoždění. Strany ale nemohou najít shodu v otázce, za které dny prodlení mohou stavební firmy a za které zásah „vyšší moci“. Vše je tak v patové situaci.

„Bohužel jsme se nedohodli. Odeslali jsme firmám dopis, kde je vyzýváme k uhrazení sankce za prodlení ve výši 133 dní prodlení stavby. To představuje částku šest milionů šest set padesát tisíc,“ uvedl pro Deník náměstek hejtmana pro oblast dopravy Václav Kodet (KDU – ČSL).

„Domníváme se, že nebyly vyhodnoceny všechny objektivní důvody, proč došlo ke zpoždění,“ uvedla za firmu D.I.S. asistentka ředitele Soňa Králová.

Je za vším počasí?

Kodet uvádí, že D.I.S. argumentuje stavem počasí k dané technologii. „Zima na přelomu roku 2005 až 2006 byla nepřiměřeně krutá,“ uvádí Králová.

Odborníci ale zastávají názor, že zpoždění se dalo dohnat v průběhu letošní zimy, která byla naopak mírná. Pracovat se však začalo až 19. března 2007, tedy po zimě.

„Určitě se dalo pracovat téměř celou zimu. Kvalita stavby by nebyla ohrožena,“ sdělil Deníku odborník na silniční stavby, který se v oboru pohyboval desetiletí, Petr Kundera. „Některé práce se skutečně mohly dělat,“ připojil se stavbyvedoucí ze společnosti Colas Vít Weselý.

Vysočina stojí před zcela novým problémem. „Sankce za prodlení jsme již udělovali, ale ne tak vysoké. Nesetkali jsme se ani s tak velkým zpožděním,“ doplňuje Kodet. Nedojde-li ke shodě, přijde na řadu porovnávání znaleckých posudků, které si každá strana nechá vypracovat. Nebude–li ani pak shoda, přijde na řadu soudní řízení.

Společnost D.I.S. již na Vysočině několik investičních akcí provedla. Ne vždy tomu bylo s požadovaným efektem.

„D.I.S. dobře znám. V kraji prováděla například stavbu silnice Velké Meziříčí – Oslavice. Zde došlo k výraznému překročení nákladů,“ dodal Petr Kundera.

Rekonstrukce silnice Jihlava – Příseka začala koncem roku 2005 a měla být dokončena 31. listopadu 2006. Silnice však byla oficiálně zpřístupněna 27. července 2007. Náklady přesáhly 170 milionů.