„Pokud se vyhnu hlavnímu tahu a sjedu na okresky, tak tam policejní hlídku nepotkám, jak je rok dlouhý,“ řekl Deníku řidič z Jihlavy, který si kvůli možným problémům nepřál zveřejnit jméno.
Za pravdu mu paradoxně dávají sami policisté. „Je nás tak málo, že se každý den soustředíme na silnice prvních tříd, a naproti tomu jsou místa, kam se třeba půl roku nepodíváme,“ prozradil vedoucí dopravního inspektorátu v Havlíčkově Brodě Václav Pejcha. Ten má pro celý okres k dispozici devět policistů.
Ještě hůř je na tom jeho kolega z krajského města Petr Halán.
„Pro celý okres Jihlava mám sedm policistů. V tomto počtu lidí je možné pokrýt tak jedno teritorium. Po dobu, kdy jsme například v Jihlavě, tak v ostatních městech prostě dopravní služba není,“ varuje Halán.
Ten říká, že na to, aby mohl plně zajistit dohled i na vesnicích, by potřeboval mít 35 policistů.
„S tolika lidmi jsem schopný pokrýt celý okres včetně hlavních komunikací. Takhle jsme na silnicích ve velmi omezené míře a nejsme schopni být v terénu nepřetržitě dnem i nocí,“ přiznává Petr Halán.
Ostražitost brzy zmizela
Z toho pohledu vidí vedoucí dopravního inspektorátu v Jihlavě jako kontraproduktivní i přijetí nového silničního zákona loni v červenci, kdy byl zaveden také bodový systém.
„Řidiči si na to dávali pozor pouze tři měsíce. Pak zjistili, že je vlastně nemá kdo na silnicích hlídat, a tím pádem jim otrnulo ještě víc než před tím,“ myslí si Halán.
Za vyšší počet policistů na silnicích, ale také v ulicích měst bojuje intenzivně i hejtman kraje Vysočina Miloš Vystrčil. „Doufám, že policejní prezident splní svůj slib a pošle nám posily z pohraniční po vstupu Česka do schengenského prostoru,“ řekl Vystrčil.