Situace z pátečního rána naštěstí patřila k těm klidnějším. Světelná signalizace ve Znojemské ulici nešla vinou prasklé žárovky semaforu necelou hodinu. Řidiči čekali jen pár minut. Bývá to i horší.

Podle řidičů jsou ale místa, kde jde o víc než o čas. „Jezdím centrem několikrát denně a musím říct, že projet některé křižovatky je skoro o život,“ míní instruktor autoškoly Bohumil Kříž. „Například semafory u autobusového nádraží jsou nastaveny tak těsně, že pomalejší vozidla nestíhají křižovatku včas opustit,“ popsal.

Trolejbus nemá šanci

Stejný problém zmiňují řidiči vozů MHD. „Než se s trolejbusem rozjedu, přeskočí zelená i z druhého směru a malér je na spadnutí,“ popsal jeden z nich.

Řidiči tak raději čekají na další zelenou a nabírají zpoždění. „Hodně by nám pomohlo přímé řízení křižovatek,“ míní ředitel dopravního podniku Josef Vilím. „Tento systém, při kterém provoz ovládají přímo řidiči MHD, je ve velkých městech běžný a je jedinou možností, jak MHD zatraktivnit,“ řekl.

Takových vymožeností se ale Jihlava v nejbližších letech nedočká.

„Velké změny se nechystají,“ přiznal Pavel Tomkář z Úřadu územního plánování. „Řešit budeme pouze křižovatky ulic Brněnská a Kosovská a po dostavění CityParku frekventovanou Znojemskou,“ uvedl. Hodně podle jeho slov rozhodne situace po otevření obchvatu.

Kamery a chytré semafory

Policisté vidí jako ideální řešení zavedení kamer a takzvaných inteligentních křižovatek, které samy reagují na hustotu provozu. „Tam, kde tato zařízení jsou, problémů ubývá,“ potvrdila mluvčí policie Jaroslava Slavíková.