Změnilo nějak zavedení regulačních poplatků život ve vaší polenské lékárně?
Nejvýraznější změnu jsme sledovali už v prosinci. Zákazníky vystrašila představa poplatků, a tak se snažili předzásobit. To se samozřejmě projevilo na objemu prodaných léků. Leden je o poznání klidnější.

Žádají nyní pacienti levnější léky? Snaží se v lékárně ušetřit?
Není to příliš časté. To spíše my se snažíme pacienty informovat o levnějších alternativách. Většina pacientů je ale zvyklá na svůj lék a výměnu si nepřeje.

Zvýšil se od ledna prodej léků, které jsou k dostání i bez receptu?
Nic takového nepozoruji. Mírný nárůst volně prodejných léků máme, ale to je dáno spíš probíhající zimní sezonou. Myslím, že situace je srovnatelná s loňským rokem.

Jaký je váš osobní pohled na zavedení regulačních poplatků v lékárnách?
Myslím, že lékárnám to přineslo především víc práce. Poplatek sice zůstává lékárně, ale o jeho výši se sníží cena léku, takže výsledný zisk je minimální. Pokud bych to měl uvést na příkladu, tak tři balení léku Lomir stojí 615 korun, protože je to lék na předpis, musí lékárna podle předepsaného klíče odečíst 16 korun z každého balení, tedy celkem 48 korun. Pacient tak sice zaplatí třicetikorunový regulační poplatek, ale ve skutečnosti 18 korun ušetří.

Jinak je to ale u levných léků?
Tam se za recept odečítá méně než třicet korun, a pacient musí doplácet.

Setkal jste se s nějakou výrazně negativní reakcí na zavedené poplatky?
Ne. V průběhu celého ledna se v naší lékárně neobjevil nikdo, kdo by odmítl zaplatit.

INFOGRAFIKY

(kliknutím zvětšíte)