HAL VÍTŮ
Humpolec/ Několik hodin strávily záchranné složky úklidem po čtvrteční nejrozsáhlejší nehodě v českých dějinách na dálnici D1 poblíž Humpolce. Ačkoliv začali uklízet odpoledne, skončili až po půlnoci.
Čtyřicet hasičů z osmi základen se tam potýkalo s následky hromadné srážky nejméně 120 aut.
„Nejtěžší byl prvotní zásah, už kvůli tomu obrovskému zmatku. Teď už to jde,“ řekl humpolecký hasič Tomáš Smetana okolo osmé hodiny večerní při čištění silnice od benzinu.
Záchranáři alespoň částečně zprovoznili průjezd na Prahu přibližně o hodinu později. Zcela rozebrat děsivou mozaiku vozidel všech váhových kategorií i značek se jim podařilo po půlnoci také díky totálnímu nasazení, které vyhlásili vedoucí soukromé odtahové společnosti Pretol.


Záchranáři drsný test zvládli


Vstříc řetězové havárii nasměrovali celý vozový park, který čítá třicet aut. Ta během večera odtáhla na odstavná parkoviště sedmdesát částečně zešrotovaných vozidel.
Záchranáři se dočkali pochvaly nejen z úst vysočinského hejtmana Miloše Vystrčila, ale rovněž přítomného ministra vnitra Ivana Langera.
Neúnavné kmitání členů záchranných složek obdivně sledovaly z přilehlých mezí desítky lidí, kteří čekali na uvolnění cesty či vyproštění toho svého vozidla. „Ti chlapi tu dřou doslova jako koně. Dal bych jim medaili,“ pochválil záchranáře řidič kamionu Karel Syrový z Českých Budějovic.
Než z pražského směru dálnice zmizel poslední vrak, místo se proměnilo v jednu velkou humanitární oblast.
Vypilo se tam čtyři sta litrů horkého čaje, prokřehlí lidé vzali zavděk čtyřicítkou dek či spacích pytlů. Hasiči dokonce přistavili vyhřátý autobus. „Pro dva lidi z Velké Británie jsme zajistili náhradní ubytování v Humpolci,“ doplnil ředitel krajských hasičů Drahoslav Ryba.
Zdravotníci včera upřesnili údaje o počtu zraněných. „Ošetřili jsme 30 osob, mezi nimi i deset cizinců. Všechny zraněné se podařilo vyprostit, ošetřit a případně převézt do nemocnice do dvou hodin od nahlášení nehody,“ uvedl Lukáš Kettner, ředitel krajských záchranářů. Zdravotníků se vydalo do terénu 31.
Jak už to bývá u nehod s podílem povětrnostních vlivů, ostrá kontroverze se rozhořela mezi řidiči a silničáři ohledně hlavního viníka řetězové havárie.
„Podobným nehodám nelze nikdy úplně zabránit. Spousta řidičů již nazula letní pneumatiky, navíc jezdí bez ohledu na počasí příliš rychle,“ hájil silničáře ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Pavel Šustr.


Řidiči mají o viníkovi jasno


Motoristé, kteří uvízli ve čtvrtek v dálniční zácpě, však nenechali na zajišťovateli zimní údržby nejpoužívanější české silnice nit suchou. „Vozovka byla jako kluziště. Přestože mám dobré zimní pneumatiky a nejel jsem nijak rychle, nemohl jsem vůbec nic dělat,“ zlobil se kladenský řidič kamionu Josef Kubrt, který čekal do večera na vyproštění kamionu z hromadné nehody ve směru na Prahu.
Nespokojenost se stavem dálnice se ozývala i z druhé strany svodidel, kde se kolona poprvé pomalu pohnula kupředu ve tři hodiny odpoledne. „Tento úsek je o ničem každou chvíli. Jezdím tudy často a ještě se mi nestalo, aby to tady neklouzalo,“ připojil svoji výtku řidič kamionu dřevařské firmy.
Motoristé navíc rozhodně nemají vyhráno. Předpověď počasí nešetří sněhem přinejmenším pro nejbližší víkendové dny.