„Jel jsem na maják po dálnici z Brna. Bylo špatné počasí, a přestože jsem jel svižně, tak mě předjížděla jiná auta. Asi si mysleli, že jsou machři,“ vzpomíná Zadražil na den, kdy museli být do služby povoláni všichni jeho kolegové, kteří měli ten den volno.

„Největší problém byl dostat z dálnice uvízlá auta a autobusy. Museli jsme kvůli tomu rozříznout svodidla. Autobusy byly plné lidí. Ve třech cestovali nějací mladí fotbalisté. Autobusy couvaly dva kilometry ke sjezdu,“ popisuje náročnost služby, kterou jim ještě více ztěžovalo husté sněžení a náledí Martin Mihulka z jihlavského dopravního inspektorátu.

Podle závěrů vyšetřování příčin a následků hromadné nehody byli hlavním viníkem sami řidiči, kteří jeli na namrzlé silnici příliš rychle. Velký díl viny má ale počasí, které se během pár minut změnilo v bílou tmu a navíc v dopravní špičce.

„Asi nejhorší byla spolupráce s lidmi, kteří neudrželi nervy na uzdě a postupně odjížděli z místa. Pak jsme nevěděli, komu vozidlo patřilo, kdo v něm byl a kdo ho řídil,“ říká Martin Zadražil.

Hlavním úkolem většiny asi třiceti policistů bylo zabránit ucpání objízdných tras kamiony. To se nakonec povedlo. „Bylo to vůbec poprvé v historii,“ podotkl hejtman kraje Vysočina Miloš Vystrčil na slavnostním ocenění pěti policistů, kteří mají zásluhu na zvládnutí hromadné havárie. Ocenění se ale dočkali všichni, kteří na dálnici zasahovali.

Podle ředitele jihomoravské policejní správy Bedřicha Koutného k zvládnutí nehody přispělo i to, že má Jihlava nové Integrované operační středisko policie. To funguje již dva roky. „Jinak by to řešily čtyři okresní ředitelství a na třech policejních správách,“ podotkl Koutný.

Jeho náměstek Josef Bačkovský upozornil na to, že klíčové bylo také chování řidičů kamionů, kteří oproti jiným negativním zkušenostem byli tentokrát disciplinovaní a zůstali stát na dálnici. Šéf dopravní policie Martin Červíček na setkání řekl, že nehoda měla i mezinárodní dopad, protože k podobné nehodě došlo o pár dní později v Rakousku.

„S kolegy ze sousední země jsme oba případy analyzovali a přišli jsme na stejné příčiny i závěry, která nás vedou k dalším opatřením. Chceme se ještě více v podobných situacích věnovat lidem, kteří v kolonách uvíznou. Nejde jen o deky a pití, ale i o psychologickou pomoc,“ naznačil Červíček.

Největší hromadná nehoda na D1
Nehoda se stala 20. března, kdy mezi 90. a 134. kilometrem dálnice D1 a čítala celkem 93 samostatných dopravních nehod. Bylo poškozeno 231 aut, z toho byly dva autobusy, 58 kamionů, a 131 osobních aut. Škoda byla orientačně vyčíslena na téměř 28 milionů korun. Tři osoby byly zraněny těžce a 27 lehce.
Tři řidiči jsou stíhání za ublížení na zdraví. 53 nehod bylo předáno do správního řízení, na místě bylo uděleno 22 blokových pokut. V 15 případech nebyli zjištěni konkrétní viníci a nehody byly odloženy.