České dráhy žádají po kraji Vysočina na dotování ztrátových spojů pro příští rok více než 451 milionů. To je o 196 milionů více, než dal kraj letos.
„Když nám přišel tento odhad ztráty, vyrazil nám dech. A to nejen na Vysočině. Podobné je to ve všech krajích,“ řekl Václav Kodet, náměstek hejtmana pro oblast dopravy.

Mluvčí drah Ondřej Kubala uvedl, že tato suma vychází z ekonomické analýzy a předpovědi dalšího vývoje cen vstupů, jako jsou třeba ceny energií, ale i klesajících tržeb.


Podle hejtmana Miloše Vystrčila jsou ale jednání teprve na začátku. Nicméně kraj je ochoten zaplatit stejnou částku jako letos plus očekávanou inflaci v dopravě. „Na dotování vlakové i autobusové dopravy můžeme dát 550 milionů korun,“ uvedl hejtman. Letos přitom kraj vyplatil na autobusovou dopravu necelých 240 milionů.


Pokud se kraj a dráhy nedohodnou, nastane jediné možné řešení: radikálně snížit počet vlaků a nahradit je autobusy. Podle krajské mluvčí Evy Neuwirthové by se rušily ty nejméně využívané vlakové spoje, které jezdí o sobotách, nedělích a o svátcích.


Pokud budou některé spoje opravdu zrušeny, největší ránu dostanou občané, kteří jsou na vlacích závislí. Jako třeba Mysliboř u Telče. „Jsme obec odkázaná na vlak. Jestli nám sníží počet spojů z těch šesti sedmi, co tu nyní máme, tak nevím, co budeme dělat,“ přemítal starosta Mysliboři Karel Švec.
Lidé z obce jezdí nejčastěji za prací do Telče, Jihlavy a Kostelce. „Spoj z odpolední směny z Telče už byl zrušen. Nic sem nejede ani z odpolední směny z Jihlavy. Půlnoční vlak byl už také zrušen,“ doplnil starosta.


Obyvatelům nezbývá v takových případech nic jiného než využít auto. Pokud by chtěli Myslibořští hromadnou dopravou stihnout v Jihlavě začátek ranní pracovní směny v šest hodin, museli by již v současné situaci jet buď autem, nebo vlakem už ve 4.24 hodin, vystoupit v Třešti a pospíchat k poliklinice na autobus s pravidelným odjezdem 4.50 do krajského města.

Na přestup je deset minut. Cesta dlouhá 28 kilometrů pak trvá téměř hodinu. Stejné martýrium by obyvatele Mysliboře čekalo i při odjezdu na noční směnu do některé z jihlavských firem. Z odpolední po 22. hodině se pak lidé z Jihlavy do obce na Telčsku nijak nedostanou. A pokud by pracovali v Telči, tak jim poslední vlak odtamtud odjíždí v 19.55 hodin.


Ve směru od Bítovčic na Jihlavu jsou spoje zatím dostatečné. Nicméně podle místostarosty Petra Buše by byli místní jen velmi neradi, kdyby došlo ke škrtům v jízdních řádech.


Jeden kilometr, který ujede vlak, vyjde kraj na stokorunu. Kilometr, který ujede autobus, pak vyjde na dvacet korun. Pokud se porovná suma, kterou dotuje kraj oba typy dopravy, je zřejmé, že dráhy najezdí po Vysočině pětinu toho, co autobusy.

Pavel Med, Jaroslav Paclík