General Motors nebo Ford bojují o přežití. Volvo zruší dalších 3300 pracovních míst. Finanční krize drtí německé automobilky.
Takové titulky se objevují v posledních týdnech v tisku.

Ani jihlavský závod firmy Bosch se nevyhne celosvětovému poklesu automobilové výroby.

Také na první čtvrtletí roku 2009 si výrobci automobilů objednali výrazně méně komponentů z Jihlavy.

Deník o situaci hovořil s technickým ředitelem závodu Michaelem Schöllhornem a Jörgem Pollakem, obchodním ředitelem, který svou „misi“ v Jihlavě končí a přesouvá se na pozici do centrály koncernu ve Stuttgartu.

Ke konci roku odejdou z jihlavské firmy Bosch Diesel tři stovky lidí. Bude to už poslední propouštění?

V tuto chvíli o žádném dalším snižování stavu personálu neuvažujeme, i když víme, že zaměstnanců bude mít jihlavský Bosch přebytek. Budeme to řešit zatím tím, že část zaměstnanců bude místo v práci doma za poměrnou část mzdy.

Za jakou poměrnou část mzdy?

Do konce roku 2008 to bude, po dohodě s odbory, za 80 procent mzdy. Pro rok 2009 není zatím dohoda uzavřena. Odbory chtějí počkat, jak bude vypadat nový model směn.

Nový model směn? K jakým dalším opatřením dojde od ledna 2009?

Ve výrobě přejdeme ze sedmidenního na šestidenní provoz. Pracovat se nebude v neděli. Vyplývá to z nižšího počtu objednávek, kterých je zhruba o 35 procent méně než v prvním pololetí letošního roku.

Jak dlouho nižší poptávka potrvá?

Je velmi těžké za současné situace udělat prognózu pro vývoj v příštím roce. Jak se trh bude vyvíjet, to nevědí ani experti, kterých se ptáme.
Když už ukazujete graf poptávky, tak v únoru tam máte naznačený mírný nárůst.
Ano, v té době zhruba očekáváme, že zákazníci vyprázdní sklady, a předpokládáme, že budou muset začít objednávat komponenty pro výrobu.

Příčinou problémů je finanční krize v Americe?

Ano, nejprve postihla americké automobilky, pak se přelila i do Evropy a dostává se rovněž k asijským zákazníkům. Ti všichni reagují na nižší poptávku po vozidlech uzpůsobováním počtu zaměstnanců a nižším počtem objednávek komponentů.

Proč je ale v případě Jihlavy propouštění tak citelné? Celkově už odešlo, když počítám i neprodloužení smluv na dobu určitou, kolem 600 lidí.

Jsme vedoucí závod v divizi dieselových systémů ve skupině Bosch. Proto pociťujeme okamžitě odvolávky ze strany zákazníků. Vycházíme ovšem z toho, že již nebude k žádným dalším odvolávkám zakázek docházet. Předpokládáme nicméně, že pokles hospodářství v Česku bude pozvolný a bude trvat déle než jeden rok.

Jak se na krizi dívají zaměstnanci?

Ptali jsme se lidí, kteří odcházejí do důchodu, jestli takovou krizi zažili. A oni řekli, že ne. Hlavně kvůli rychlosti, s jakou krize přišla.

S jakými pocity se vám propouštělo? Zvenčí to propouštění vypadalo jako chladnokrevný proces.

Propouštění je těžké pro obě strany. My jsme také osobně vedli rozhovory se zaměstnanci, které jsme museli propustit. Viděli jsme, že měli strach. Když jsme propouštěli prvních 27 zaměstnanců, vedli jsme s nimi individuální pohovory. Tam ten prostor byl. Když už ale bylo ve druhé vlně propouštěných 98, tam už bychom ty pohovory nezvládli. Musí se jich účastnit přímý nadřízený, vedoucí úseku a personalista. Při propouštění 300 lidí bychom vedli individuální pohovory do Vánoc. To nešlo. Vždy jsme ovšem zaměstnancům poděkovali za odvedenou práci pro náš závod. A vždy jsme zdůraznili, proč se s nimi musíme rozloučit.

Loučili jste se s nimi hned. Jaký k tomu byl důvod?

Chtěli jsme těm lidem dát prostor pro hledání práce. Dva měsíce dostávají ještě sto procent platu, pak tří– až šestiměsíční odstupné. Nejednali jsme s nimi jako sklářské firmy, které neplatí mzdy. Druhý důvod byl, že pro ně nebyla práce. A třetí důvod souvisel s tím, že jsme nechtěli ponechat otázku kvality produkce náhodě. Nechtěli jsme zažít situaci, kdy by propouštěný zaměstnanec mohl udělat velkou chybu nebo mohl způsobit nějakou nepříjemnost.

Jak to bylo s modrými pytli?

Individuálně došlo k chybám. Pro mnoho mistrů to bylo první rozdávání výpovědí v životě. Některé jejich vstřícné kroky byly špatně pochopeny, třeba ten modrý pytel. Zaměstnankyně neměla s sebou žádnou tašku, a mistr jí tak nabídl alespoň modrý pytel, aby si osobní věci mohla odnést domů. Některé hovory trvaly do noci. Nabízeli jsme pak zaměstnancům možnost odvozu služebním vozem domů.

Jak zastavit šíření strachu nebo fám?

Nevíme, jak zastavit šíření strachu. Když se šíří, pak navíc vzrůstá i počet fám: o tisících propouštěných, o stěhování na Ukrajinu. Chtěli bychom říci, že do budoucna neplánujeme další propouštění. Jsme teď připraveni počtem zaměstnanců na rok 2009.

Počet zakázek vám klesl o více než třetinu. Počet zaměstnanců ale o třetinu nepoklesl.

Bosch nikdy nedělá selekci zaměstnanců v poměru jedna ku jedné. Máme tady v Jihlavě přezaměstnanost, kterou se snažíme udržet. I v lednu, únoru a březnu budeme mít pořád nadbytek zaměstnanců. Předpokládám, že se dohodneme s odbory, za jakou část mzdy by zaměstnanci mohli v roce 2009 zůstávat doma.

V Jihlavě máte tři závody. Zachováte je všechny?

V této chvíli se počítá s tím, že všechny tři závody v Jihlavě budou zachovány. Máme různé scénáře a varianty, za čtyři nebo pět let může hospodářská situace vypadat jinak. V tomto momentu není ale o rušení nějakého závodu žádná diskuse. Rozmístění závodů a jednotlivých výrob je v Jihlavě optimální, není důvod dělat z optima neoptimum. Šetřit budeme asi na školeních, ale ne na technických. Když méně vyděláte, můžete i méně vydávat. S dodavateli služeb budeme jednat.

Kdy bude rozhodnuto o tom, jak bude vypadat nový model směn?

Směnný model odzkoušíme přibližně v polovině listopadu. Posléze budeme o změnách informovat i veřejnou dopravu. V té souvislosti se také může stát, že při novém systému směn se stane Bosch pro zaměstnance ze vzdálenějších lokalit méně atraktivním zaměstnavatelem. Nepředpokládáme, že ale půjde o velké procento zaměstnanců.