Přitom pracuje jako auditor u jihlavské firmy na výrobu vstřikovacích čerpadel. Přiznává, že je to paradox jeho vnímání světa.

„Ropný lobbismus je špatná věc. Ropa je pro přírodu a ekologii slepá cesta. Shodujeme se v tom se spoustou lidí, třeba s biofarmářem Josefem Sklenářem z Jihlavy, a dost o tom hovoříme,“ řekl Martin Štěpánek.

Nelíbí se mu mimo jiné přístup českých úřadů k nejčistší dopravě a na silnicích budí červenou elektrickou tříkolkou mnohdy pozdvižení.

„Sami policisté mě občas staví, jen aby se podívali, co to jede na silnici,“ vysvětlil v rozhovoru pro Deník.

Kdy vás chytily elektromobily?

Poprvé jsem viděl v Jihlavě u nádraží elektromobil Eltra Škoda Favorit někdy před patnácti osmnácti lety a chytilo mě to. Tehdy s ním jezdili pošťáci.

Jaký byl váš první stroj?

Na elektřinu jezdím čtyři roky, můj první elektromobil byl Peugeot 106 tovární výroby originál, ale ten jsem prodal víceméně kvůli osobní finanční krizi. Ten jel i devadesátkou a jezdil jsem s ním všude, i do ciziny. Třeba tisíc kilometrů jízdy mě přišlo na necelých 200 korun.

Co vaše nová tříkolka?

Vozítko německo-dánské výroby, City L, jsem vydražil za 50 tisíc korun. Tyto tříkolky v lepším stavu přijdou k šesti tisícům eur. Mám ještě německou technickou kontrolu. Čekám teprve na registraci a vozítko přihlásím po Novém roce. Naše úřady mají s přihlašováním elektromobilů velké problémy, ale věřím, že se to brzy změní.

A jsou problémy s nabíjením?

Líbí se mi, že se člověk nemusí o nic starat. Přijedu domů, zapnu kabel do zásuvky a přes noc mám nabito. Jedno nabití vychází při současných cenách kolem 35 korun a ujede se na to 80 až 120 kilometrů. Záleží na tom, zda jedete po rovině, či do kopců. V Německu a Rakousku je to pohodové, nabíjecí stanice jsou na každé pumpě. Zapnete rychlonabíjení a za čtvrt hodiny můžete jet. Dá se nabíjet i ze solárních systémů. U nás na pumpách vás občas rovnou vyhodí. Náš Elektromobil klub má síť privátních neoficiálních nabíjecích stanic po republice. Ty zákonné asi hned tak nevzniknou.

Kolik celkově jezdí asi v tuzemsku elektromobilů?

Na Vysočině jsem bezpečně sám. V republice nás je pětadvacet. Všichni se jako členové českého Elektromobil klubu scházíme jedenkrát za měsíc v Praze obyčejně na fakultě ČVUT. Pořádáme nejrůznější akce, prezentace, autosalony. Letos jsme byli například v Rakousku na přehlídce alternativních pohonů na elektřinu, metan, vodík, zemní plyn a další technologie.

Jak se vám jezdí?

Motor není slyšet, jízda je tichá, protože vozidlo nemá převodovku. Při rozjíždění má velké zrychlení, motor má totiž velký krouticí moment už od nejmenších otáček. Výrobce určil rychlost maximálně na 25 kilometrů v hodině jako variantu invalidního vozíku, ovšem tahle tříkolka se dá upravit na rychlost až 65 kilometrů v hodině, což už je slušné. Ujedu s ní na jedno nabití 30 až 50 kilometrů. S peugeotem to bylo až 120 kilometrů. Kapacita se dá zvýšit přídavnými akumulátory. Jezdí se s tím dobře,uměl by to každý. Spojku to nemá, pedály jsou dva, akcelerátor a brzda.

Vyrazil byste do zahraničí?

Bez problémů. Na čerpací stanici bych poprosil o zásuvku. Vozíme sebou počítadlo na měření, kolik spotřebujeme elektřiny. Třeba v Rakousku je nabíjení dokonce zdarma. Lidé mě i dost na cestách fotí, řidiči si mě předjedou a čekají na záběr.

Které automobilky vyrábí elektromobily?

Automobilky objevily s velkou slávou při ropné krizi, že stoupá zájem o elektromobily. Počáteční investice je vysoká, náklady na provoz mizivé. Peugeot vyrábí i velké rodinné vozy. Další výrobci jsou Renault, Toyota, Nissan, BMW.

Co unikátní projekty?

Supervůz vyrábí v USA firma Tesla Motors. Stojí až dva miliony korun dle výbavy a na jedno nabití ujede přes 300 kilometrů. Může jet maximální rychlostí 200 kilometrů v hodině.