Ještě v tu dobu se pohybovali v lokalitě také pracovníci Vodárenské akciové společnosti.

Vodovodní potrubí přitom prasklo v pátek odpoledne. Voda se z prudkého kopce valila až do sobotního rána a dlážděnou vozovku tak proměnila v ledovku.

„V pátek po šestnácté hodině jsem volala majiteli firmy, že na ulici tryská voda. Z vodáren přijeli poprvé po sedmnácté hodině. Voda ale tekla dál celou noc, zastavili ji až v sobotu ráno,“ popsala situaci prodavačka z obchodu s koupelnovým zbožím v těsné blízkosti havárie.

Nehodu monitorovaly také hlídky městských strážníků. „Informovali jsme havarijní službu vodovodů a kanalizací. Příslib byl, že opravu budou okamžitě realizovat,“ reagoval strážník, který byl v pátek odpoledne, kdy k havárii došlo, ve službě.

Pracovníci jihlavské divize Vodárenské akciové společnosti vodu nechali téct ulicí i přes noc.

„V pátek jsme provedli úpravy povrchu tak, aby co nejvíce vody vtékalo do kanalizační vpusti, ta ale stejně všechnu vodu pobírat nestačila,“ vysvětlil Stanislav Kochta, vedoucí provozu Vodovody Jihlava.

Rozhodnutí znělo: Nezastavit vodu

„Vodu jsme mohli zastavit hned, jakmile přišlo oznámení. Neudělali jsme to, protože bychom tím zavřeli přívod všem odběratelům v ulici,“ pokračoval Stanislav Kochta.

Nájemníci domu, před kterým voda unikala, měli problémy s vodou už i před havárií.

„Už dva dny před havárií byl menší tlak vody než obvykle,“ potvrdila Erika Havlíčková, nájemnice jednoho z bytů.

„Je možné, že k úniku mohlo v menším množství docházet už dříve, proto poklesl tlak už před havárií,“ připustil Stanislav Kochta.

Zatímco v kohoutcích byl vody nedostatek, na silnicích voda v ledovém skupenství zkomplikovala situaci šoférům.


„Auto mi zamrzlo do ledu. Přes zimu s ním moc nejezdím, proto počkám do jara, až odmrzne,“ usmíval se včera Karel Olišar, obyvatel jednoho z domů v Brněnské ulici.

Někteří lidé z Brněnské ulice, kde praskla voda, na oblevu nečekali.

Na řadu tak hlavně o uplynulém víkendu přišly majzlíky a horká voda.

Podle provozovatele autoservisu Autotip Vlastimila Dvořáka je horká voda nebo líh účinným řešením, jak vozidlo uvízlé v ledu vyprostit. Pneumatiky ani kola z lehkých slitin by horkou vodou či lihem neměly utrpět žádné poškození, uvedl Dvořák.

To vodaři měli situaci daleko složitější než motoristé. Museli v mrazech kolem minus devíti stupňů Celsia do terénu.

„Dělníci o víkendu kopali na dvou místech, asi ale nemohli najít prasklinu,“ komentovala havárii nájemnice domu v Brněnské ulici.

Vedoucí provozu Vodovody Jihlava Stanislav Kochta potvrdil, že místo havárie se pracovníkům Vodárenské akciové společnosti podařilo nalézt až v pondělí dopoledne.

Kolem jedenácté hodiny byly dodávky vody obnoveny.

Michal Kolařík, Miroslav Mareš