Provozovatelé restaurací, butiků a obchodů přišli o tržby, studio Českého rozhlasu Region zaznamenalo – i přes veškerou snahu o fungování přes vypůjčené elektrocentrály – výpadky.

Přitom se jednalo z pohledu distributora elektřiny, firmy E.ON, o plánovanou odstávku.

„Proud u nás vypnuli v osm hodin ráno. Čtyřicet minut jsme vysílali na záložní zdroj. Ten ale více nevydrží. Poté jsme si půjčili elektrocentrálu od hasičů a v Praze si objednali druhou elektrocentrálu. I tak jsme ale měli výpadky, ty trvaly až do tří hodin,“ vylíčil šéfredaktor Českého rozhlasu Region Petr Hladík.

Problémy nemělo ale zdaleka jen rádio. I realitní kancelář na Masarykově náměstí byla zasažena.

„Museli jsme zavřít na celý den. Nikdo nám výluku neoznámil dopředu,“ uvedla jednatelka realitky Markéta Zemanová. Chyba je podle ní na společnosti E.ON.

Mluvčí energetiků Vladimír Vácha ale pochybení odmítl.
„Informaci jsme zasílali 28. ledna na Magistrát města Jihlavy s prosbou o uveřejnění na městské úřední desce. Podobně postupujeme ve většině měst a obcí v rámci našeho distribučního území a reference zatím ukazují, že tento postup funguje, neboť využíváme běžné komunikační kanály obecních a městských úřadů,“ dodal Vácha.

„Informační dopisy jsme zaslali velkým zákazníkům, jinak jsme informaci také zveřejnili na našich internetových stránkách,“ doplnil mluvčí firmy E.ON.

Někteří lidé v centru Jihlavy byli také informováni e–mailem. „Myslím, že stejný mail museli obdržet i ostatní správcové výpadkem postižených nemovitostí,“ přemítal Ivan Pelar.

Rozhlas ale třeba informován nijak nebyl. „Do Jihlavy nic poštou, e–mailem ani sms nedošlo. Jestli něco přišlo na centrálu do Prahy, nyní zjišťujeme, pokud ne, zvážíme kroky náhrady,“ prohlásil Petr Hladík.

Svalování viny na správce nemovitostí odmítá i provozovatelka restaurace Tři knížata a správkyně domu na náměstí Jana Marešová.
„Nedostali jsme dopředu žádnou informaci,“ uvedla žena.

Podle mluvčího jihlavské radnice Radka Tulise nemá město žádnou povinnost oznamovat odběratelům započetí a skončení omezení dodávek elektřiny.

„Tuto povinnost má E.ON,“ řekl mluvčí Tulis.

Jihlavská radnice odmítá hledání viníka jinde než u distributora elektřiny.

„Předpokládal bych, že zákazník si s odebranou elektřinou platí také jistý servis a solidní zacházení. Překvapuje mě, že společnost, která nepochybně vydává na reklamu vysoké částky, nedokáže obeslat dopisem, mailem nebo obyčejným letáčkem do schránky své zákazníky,“ vyjádřil se mluvčí magistrátu Radek Tulis.

Informovanost z pohledu firmy E.ON možná ale aktuálně opravdu trochu pokulhává.

Informace o únorové odstávce elektřiny nedorazily podle starostky Bohumily Pípové do Vílance. „Dříve ale energetici opravy vždy předem oznámili. Taková praxe je samozřejmě dobrá,“ zmínila Pípová.

Občané Vílance volali na úřad, co se děje. „E.ON tvrdil, že informaci o odstávce poslal, ale proč bych ji zazdívala?“ kroutila hlavou starostka. Energetici reagovali s tím, že své povinnosti ze zákona dodržují.

Michal Kolařík, Lenka Pospíšilová