Průzkum pro časopis o cestovním ruchu, COT Business, jinak překvapil tím, že zámek v renesančním městě je z pohledu turistů třikrát méně atraktivní než brněnský hrad Špilberk.

„A to Špilberk není památkou v seznamu UNESCO,“ zmínil včera u příležitosti konference o cestovním ruchu v Jihlavě docent polytechniky Jiří Vaníček.

„Je spousta faktorů, které návštěvnost a pobyt turistů ovlivňují. Překvapilo mě, že do zámku chodí relativně málo cizinců,“ doplnil Vaníček.
Půlroční průzkum ukázal, že cizojazyčného výkladu využila jen čtyři procenta návštěvníků zámku. Data byla shromažďována od března do října uplynulého roku.

Dotazník pro potřeby průzkumu vyplnilo 200 osob, z toho 30 respondentů bylo ze zahraničí. Návštěvníci nejčastěji – z 84 procent – zvolili trasu A, tedy renesanční sály.

Český Krumlov je daleko vpředu

Velice dobře dělá podle Jiřího Vaníčka svou propagaci Český Krumlov. „Mají tam management cestovního ruchu, který není financován ani radnicí. Neustále tam probíhají festivaly a koncerty,“ uvedl zástupce polytechniky.

„Dělat ale propagaci a cestovní ruch v Krumlově a třeba na Vysočině, to je velký rozdíl. Krumlov má mnoho lákadel,“ míní Jiří Vystoupil, docent z Ekonomicko–správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně.

Podle expertů na cestovní ruch je potřeba na Vysočině vylepšit dopravní infrastrukturu. „Je to otázka investic i marketingu, který se musí dělat,“ tuší Jiří Vaníček.