V renesančním městě se totiž poslední sobotu v květnu pojede Májová rallye, která se koná v rámci Dolnorakouských dní v Telči.
Ve stejný den na náměstí Zachariáše z Hradce odstartuje i desátý ročník Rallye Vysočina. Závody si ale určitě nebudou konkurovat.

Jízda veteránů

V Májové rallye budou na rozdíl od Rallye Vysočina zastoupeni pouze veteráni. Bude v ní startovat celkem pětapadesát posádek historických vozidel. Nejstarším účastníkem by měl být vůz z roku 1915, naopak nejmladším vůz Rolls Royce, starý třicet let.
Zastoupená bude většina známých značek i jedna motorka s lodičkou.

„Minulý ročník byla tato motorka celkovým vítězem, čili bude obhajovat titul,“ připomněl rakouský ředitel závodu Viktor Vadura.
Motory veteránů se Telčí rozburácí v sobotu 30. května o půl desáté ráno, na kdy je plánovaný start.

Jasná je i trasa závodu, která povede třeba přes Kostelní Myslovou, Vydří, Mutnou, Modletice, ve Slavonicích bude polední přestávka.
Odtud se vozy o půl třetí odpoledne vydají třeba přes Stálkov, Markvarec, Mrákotín nebo také Krahulčí. Pak zamíří zpět do Telče, kam by se mělo přijíždět o půl páté.

Posádky budou převážně rakouské, pět posádek bude německých a asi sedm z Česka.
Na zcela jiné vozy pak bude lákat Rallye Vysočina. „Nastal pro nás problém, že v sobotu již bylo náměstí obsazeno druhou rallye, proto jsme slavnostní start posunuli už na půl osmou ráno z náměstí Zachariáše z Hradce,“ uvedl ředitel závodu Petr Tušer.

Zakončení této rallye se předpokládá kolem 15. hodiny příjezdem zpět na náměstí, pak proběhne vyhlášení vítězů a předání cen. Očekává se účast asi sta posádek závodních aut. „Číslo je pouze orientační, v poháru K4 by mělo jet až čtyřicet aut, ve sprint rallye pak do devadesátky aut. Rallye je poskládaná na velmi malém prostoru v okolí Telče, proto propustnost trati bude maximálně sto dvacet posádek,“ řekl Tušer.

Vše pro bezpečnost

Po několika nedávných tragických událostech během podobných závodů organizátoři přichystali novinky z hlediska bezpečnosti jak pro závodníky, tak i diváky, kterých pořadatelé v Telči očekávají až dvacet tisíc. První novinkou je Program 4P, což znamená výzvu „Prosím poslouchejte pokyny pořadatelů“. Člen asociace jezdců rallye před zahájením každé soutěže trať prohlédne.

Nově byla trať konzultována s bezpečnostním delegátem.
„Celou trať jsme prošli, a ukázali si, kde budou diváci, jak budou jejich místa zabezpečená a označená. Místa pro diváky budou například uvedená v programu rallye na zadní straně,“ řekl Tušer.

Před každým diváckým místem navíc bude retardér a pořadatel s píšťalkou. Ten vždy oznámí blížící se vůz, tak aby diváci byli s předstihem asi dvaceti sekund informováni. „Je to staronová změna, dříve se píšťalky běžně používaly. Pořadatelů s píšťalkou bude připraveno na celé trati asi sto dvacet, celkem se počítá se zhruba třemi sty pořadateli na trati,“ doplnil Tušer.

Úplnou novinkou je, že zhruba po třicátem závodním vozu projede trať kontrolní vůz vybavený kamerou a megafonem. Diváky stojící v nebezpečných místech upozorní, aby prostor vyklidili. „Pokud bude nějaký problém, bez milosti se rychlostní zkoušky zastaví,“ upozornil ředitel závodu Tušer. Celkově se pojede devět rychlostních zkoušek.

Rallye prý dopravu omezí minimálně

Podle ředitele Rallye Vysočina Petra Tušera se závod dopravy na silnicích prvních a druhých tříd nedotkne, s výjimkou silnice druhé třídy mezi Zvolenovicemi a Telčí, podobně jako minulý rok.