S takovým malým pojízdným železničním muzeem putuje po České republice sedmašedesátiletý Václav Simbartl. V sobotu, kdy vznikal tento rozhovor, zrovna vagon s expozicí stál na jihlavském hlavním nádraží. Jako součást Kinematovlaku Českých drah.

Jak dlouho již shromažďujete exponáty se železniční tematikou?

Od mého nástupu na železnici, což bylo v roce 1957. Tuto výstavu jinak konkrétně se synem Václavem provozujeme už deset let.

Jaké nejstarší exponáty jste v rámci Kinematovlaku do Jihlavy přivezli?

Máme zde znázorněn vývoj železnice od jejích prvopočátků až po dnešní dobu. Jsou tady například dokumenty týkající se příjezdu prvních vlaků na naše území. Od tohoto příjezdu uplyne letos 170 let.

Odkud kam ten první vlak jel?

Jel v roce 1839 z Vídně do Brna 1839 a táhla ho lokomotiva Moravia, máme tady její keramický model.

Vztahují se některé exponáty i k Jihlavě?

Drobet to tu na Jihlavu zaměřené máme. Jsou zde například staré pohlednice jihlavského nádraží nebo železničního viaduktu.

A vy, nejste náhodou z Jihlavy?

Ne, jsem Plzeňák. V Jihlavě jsem ale s touto výstavou už asi po třetí. Pohlednice s železniční tematikou sbíráme z celé republiky.

Kdy byla vlastně otevřena trať z Vídně přes Jihlavu, Havlíčkův Brod, Kolín a Prahu na hranice k Děčínu?

Máme tady určité dokumenty z doby krátce po otevření té trati. Trať byla zprovozněna v roce 1871 a my tu máme služební dopisy z roku 1874. Jízdní řád v expozici potom pochází z roku 1914.

Jihlava je teď ale spíš „okrajovým“ nádražím.

Jihlava je okrajové nádraží zásluhou cestujících. Dnes jsou lidé schopni dojet skoro až do ložnice autem, natož pak jít pěšky na nádraží. Vše záleží na zájmu cestujících.

Kam jste se podíval se železnicí nejdál?

Hodně daleko, poznal jsem kus Evropy. Už v době totality se mi podařilo vycestovat na kongres modelářů a přátel železnice do Itálie. Když se potom otevřely hranice a bylo možné jezdit s lehátkovými vagony do zahraničí, tak mě kolegové vyhecovali, ať si vezmu na starost první vlak do Itálie. A když potom dráhy vypsaly konkurz na průvodce lehátkových zájezdových vozů, tak jsem se přihlásil a byl vybrán.

Které země jste navštívil?

Celkem jedenadvacetkrát jsem byl v Turecku, asi desetkrát ve Skandinávii, několikrát v Itálii. Dvakrát jsme dojeli až do Izraele.

Máte nějaké velké zážitky z těchto zemí?

Velmi příjemný zážitek byl od polárního kruhu. Požádali jsme strojvedoucího, aby zahoukal, až přes polární kruh pojedeme. On nám rovnou zastavil.

Jaká železniční muzea byste doporučil navštívit?

Super muzeum je ve Velké Británii v Yorku. Pěkné je také v Mylhúzách ve Francii, ale v nejhezčím prostředí je zasazené železniční muzeum v Lužné u Rakovníka. To je skutečné depo, zasazené mezi stromy do lesa. Je na trati z Prahy do Chomutova.