Spolu s novým moderním systémem odbavování v městské hromadné dopravě (MHD) v Jihlavě přišly třeba i dlouhé fronty, nefungující automaty, trafiky bez jízdenek, podráždění řidiči a zmatení cestující.

I po třech dnech se zdá být systém pro část cestujících nepochopitelný. „Zatím se v tom vůbec nevyznám, budu to muset pořádně nastudovat. Já to pochopím, ale co starší lidé. Včera ráno jsem si kupoval lístek u řidiče a vypadal značně nevrle,“ popsal nový odbavovací systém MHD Jan Mendlík z Malého Beranova.

Problémy jsou i s automaty. V pondělí odpoledne modrý automat na dobití Jihlavské karty na Masarykově náměstí nefungoval. O víkendu nešel ani na zastávce Hotel Jihlava. „Jsem z Březinek a tam nefungoval ani automat na papírové jízdenky, natož ten na Jihlavskou kartu. Je to zmatek,“ řekla Dana Piklová.

Papírové jízdenky cestující mnohdy neseženou ani u prodejců v trafice. „Lístek jsem si šel koupit do trafiky v Prioru. Byla tam však cedule: „Jízdenky nejsou“. Tak jsem se modlil, aby šel alespoň automat u Prioru, ten naštěstí včera fungoval, v sobotu ale ne,“ vyjádřil se Vladimír Křížek.

„Jízdenky ještě nemám, dealer je nepřivezl. Kdy budou, to nevím,“ sdělila prodavačka z trafiky v Prioru.

Lepší pořízení už bylo včera v trafice v horní části Masarykova náměstí. Tam jízdenky k dispozici měli. „Lístky mám. Byla jsem je vyměnit na dopravním podniku. Fronty jsou hrozné. Šla jsem sice na fakturu, takže jsem mohla předběhnout, ale lidi by mě sežrali, to si to radši vystojím,“ popsala prodavačka.

Ředitel dopravního podniku Josef Vilím problémy přiznává. Doufá však, že časem se nový systém zaběhne. „Většina trafikantů nechala výměnu starých jízdenek za nové na poslední chvíli, v dnešních dnech probíhá hromadná výměna. O víkendu byl problém, ale snad se to stabilizuje,“ zadoufal Vilím.

Vyměnit papírové jízdenky si mohou také cestující, a to buď v Předprodeji jízdenek na Masarykově náměstí nebo v sídle Dopravního podniku v Brtnické ulici. Výměna potrvá až do konce srpna.

Problém s automaty podle ředitele dopravního podniku vymizí. „V pátek jsme automaty od firmy, která je instalovala, přebrali a byli v pořádku. Nevím, co se porouchalo, technik už je ale na cestě,“ vyjádřil se včera Vilím.

Na druhou stranu ale uvedl, že v odbavování přímo v autobusech a trolejbusech problémy nenastaly. Zaznamenal zatím pouze jednu telefonickou stížnost.

„V odbavení ve vozidlech jsme nezaregistrovali žádný větší problém, běží to standardně. Máme pouze jednu reklamaci. Ve vozidlech je vše funkční,“ popsal ředitel.

K dispozici má i počty cestujících, kteří v sobotu nový moderní systém vyzkoušeli. Celkem bylo odbaveno 1 806 cestujících, z toho si například 424 lidí koupilo jízdenku u řidiče, 1 093 označilo jízdenku, kterou mělo dopředu zakoupenou a 147 cestujících se odbavilo kuponovou transakcí. Kuponová transakce znamená, že cestující má časovou jízdenku, avšak když přijde do dopravního prostředku, zastávky si i přesto „odpípne.“ Dopravní podnik tak snadněji zjistí kolik lidí, kterou hodinu a který den cestuje v trolejbusech či autobusech.

„Jsou to cenné informace, cestující si takto nemusí značit, je to jejich dobrá vůle, ale dostanou malou slevu. Za každé označení platí sleva pro další časové jízdné padesát haléřů,“ vysvětlil Vilím.