Velkou smůlu měl třebíčský pilot ultralightu třiadvacetiletý Martin Dalajka. Havaroval v neděli pět minut po osmnácté hodině při návratu ze Slovenska. Došlo mu palivo, dvě minuty letu od domovského letiště v Třebíči musel nouzově přistát mezi Třebenicemi a Plešicemi. Přistát však musel na řepkovém poli, což je pro tento manévr nejkomplikovanější zelený terén.

„Při přistání se letadlo vlivem odporu plodiny převrátilo. Ke zranění pilota nedošlo, provedená dechová zkouška na přítomnost alkoholu byla negativní,“ konstatoval policejní mluvčí René Novotný. Podle jeho slov si případ na místě převzal inspektor provozu Letecké amatérské asociace.

Martin Dalajka je zkušený soutěžní pilot, právě se vracel ze slovenského Lučence, odkud si přivážel bronzovou medaili z otevřeného Mistrovství Slovenské republiky v ultralehkém létání. „Byla to velká smůla. Letadlo spotřebovalo dvakrát víc paliva než obvykle,“ začal popisovat událost Dalajka. Lučenec je tři sta kilometrů daleko od Třebíče. Dalajka měl při startu v nádrži čtyřicet litrů pohonných hmot. To je na čtyři hodiny letu. Přitom z Lučence to Třebíče jsou to přibližně pouhé dvě hodiny letu.

„Letěl jsem rychlostí sto čtyřicet kilometrů v hodině. V Brně jsem se podíval na kontrolku obsahu nádrže. Ta mi signalizovala ještě deset litrů. Přitom z Brna je to nějakých třicet minut do Třebíče. Dvě minuty před cílem najednou palivo došlo,“ popsal pilot Dalajka.

A tak díky zkušenostem začal s přípravou na nouzové přistání. „Je to manévr, který se učí každý absolvent základního kurzu létání. Nahlásil jsem to věži letiště v Náměšti. Vyhlédl jsem si pole u Třebenic a sedmdesátikilometrovou rychlostí jsem dosedal,“ nastínil.

Jenže ze vzduchu zelené pole s řepkou vypadá stejně jako s obilím. Problém je v tom, že řepka je propletenec houževnatých stonků, ze zemědělských plodin asi nejhorší materiál. Dalajka z výšky typ pole nedokázal odhadnout. Letadlo jelo porostem jen deset metrů a převrátilo se na záda.

První myšlenka? Měl jsem vztek

„Jsem kliďas. Co mě napadlo jako první, když jsem visel v pásech hlavou dolů? No měl jsem vztek,“ přiznal pilot.

Na letounu jsou šrámy za třicet tisíc, odnesly to vrtule, čumák a vzpěry křídel. Co se vlastně přihodilo s palivem? Patrně porucha sytiče motoru. „Ještě se na to musíme podívat, ale asi to bylo ono,“ dodal Dalajka.

Pilot by rád poděkoval místním lidem, kteří nezaváhali a přispěchali s pomocí, když uviděli, co se děje. Zúčastnili se též aktivně vyprošťování.

Jak vypadá dolování ultralightu ze sevření řepky uprostřed takového pole, dvě stě metrů od silnice? Musel přijet bagr, který třísetkilogramové letadélko nadnesl nad porost a vyvezl je k silnici. Dalajkovi kolegové z letiště dorazili s dodávkou a vozíkem.

Křídla „připažili“ k trupu letounu a převezli jej do hangáru na letiště u Kožichovic. Opravy zaberou asi týden.

Jedná se o v Česku přizpůsobený americký typ letadla FOX 912, starý jedenáct let. Pořizovací hodnota se pohybuje kolem milionu korun, při věku stroje se dá v současnosti hovořit o čtyřech stech tisícikorunách.

„Pilot nemohl z té výšky odhadnout, že se jedná o řepkové pole. Kdyby to bylo oranisko, mohl tam být zase nějaký výmol. Prvotní příčinou byla technická závada na motoru, zřejmě na sytiči. Pilot řízeně přistál. Při srovnání s automobilovou nehodou to byla vlastně plechařina, jaké se stávají. Nikdo nebyl ohrožen,“ řekl provozní inspektor Pavel Staněk.