Cestující po železnici z Jihlavy do Brna budou ode dneška do 2. srpna pro výluku mezi Jihlavou a Lukami nad Jihlavou nastupovat místo do vlaku do autobusu. Autobusy stojí před hlavním vlakovým nádražím.

V Lukách přestoupí do vlaku. Z protisměru v Lukách přesednou do autobusu a vystoupí v Jihlavě. „Kdo musí vylézt s horou zavazadel z vlaku, ujít sto metrů, nastoupit do starého autobusu, jet půl hodiny a znovu přelézt do vlaku, nadává na České dráhy, co mu stačí síly. Ale nikdo nic nezmůže,“ zlobila se včera Anežka Blažková, která jezdí z Pardubic do Třebíče za vnoučaty.

Na zpáteční cestě už ji čeká v Lukách přestup z vlaku na autobus a v Jihlavě přesedne opět do vlaku.

Na trati Jihlava – Brno skončila ve čtvrtek výluka mezi Zastávkou u Brna a Brnem. „České dráhy by měly dávat těm, co musí jet náhradní dopravou, alespoň slevu na jízdné, ale nedají ani korunu,“ rozčiloval se včera na jihlavském vlakovém nádraží Ivan Novák. Ten jel do Brna z Českých Budějovic.

Podle mluvčího Petra Šťáhlavského hlavně pro dlouhodobé výluky na trati s náhradní autobusovou dopravou České dráhy pociťují značný odliv cestujících a snížení tržeb.

Mluvčí upřesnil, že dráhy náhradní dopravu autobusy zavádějí kvůli zásahům vyšší moci, jako jsou vichřice, povodně nebo v důsledku ohlášených výluk k opravám a nezbytným pracím na trati. „Ze zákona nemáme nárok vyplácet cestujícím kompenzace například kvůli náhradní autobusové dopravě, ani na vlastníkovi trati nemůžeme požadovat náhradu ušlých tržeb za odliv cestujících,“ vysvětlil mluvčí.

Železniční tratě v tuzemsku vlastní Správa železničních dopravních cest (SŽDC).

„Ve výluce mezi Jihlavou a Lukami opravíme kamenný most a propustek pod tratí. Pokud by se neopravily, došlo by k havárii,“ upozornil přednosta Správy mostů a tunelů SŽDC Jihlava Václav Tomány.