Tomáš Stejskal s balony létá už řadu let. „Ze všeho nejvíc mě na létání baví volnost,“ řekl Deníku zkušený pilot. Nyní ho mohou, ještě s dalšími příznivci balonového létání, lidé vidět v Telči. Akce Balony nad Telčí potrvá do neděle.

Jak dlouho už s balonem létáte? Kolik už máte za sebou letů?

Poprvé v životě jsem balonem letěl v roce 1992. V roce 1997 jsem se stal pilotem a od té doby mám za sebou asi 900 letů, to je asi 900 hodin.

Dostal jste se s balónem někdy do situace, že jste se opravdu bál? Kdy to bylo?

Pocit, který zažívám, není strach, ale respekt a odpovědnost. Respekt před přírodou a počasím a odpovědnost vůči balonovému létání, posádce a pasažérům. Strach mívám, pouze když vidím jiné balony, které „visí“ po západu slunce v bezvětří nad městem či lesem nebo když je vidím, jak bez bázně a hany letí přímo do bouřkových mraků. To je věc, kterou nedokážu ovlivnit, a tak mám strach.

Sám jsem se párkrát dostal do nepříjemných situací, ale vždy do dopadlo dobře.

Jak jste se k tomuto „koníčku“ dostal?

K balonům mě přivedl spolužák na vysoké. Jednoho krásného podzimního odpoledne mě vzal do balonu a hned po startu jsem věděl, že toto chci dělat.

Co vás na něm baví nejvíc?

Volnost pohybu a radost, kterou mají lidé kolem, když letí balonem a nebo balon jen ze země pozorují. Let balónem je pro mě skvělou příležitostí, jak se povznést nad všední starosti, zapomenout na pozemské věci a navštívít místa, která jsou ze země špatně vidět.

Jak dlouho trvá, než se pilot naučí balon ovládat?

Celý život. Stále se máte co učit, ale ten základ pro provedení bezpečného letu má pilot tak po jednom roce létání.

Co je na tom nejtěžší?

Nejtěžší je rozhodování. Rozhodování o startu, o výběru místa na přistání a tak. Když uděláte špatné rozhodnutí a letíte za nevhodného počasí, tak už vám vaše pilotní schopnosti nepomůžou odvrátit neštěstí.

Kdo si nejčastěji objednává lety?

To se asi nedá říct. Lety si objednávájí lidé pro radost či z touhy po romantickém a dobrodružném zážitku. Je to zábava pro všechny věkové kategorie, i když lze říct, že je to spíše pro dospělé.

Děti si let neužijí, protože se prostě nevydrží hodinu kochat krásami přírody.

Kolik jich ročně uskutečníte a s kolika lidmi?

Ročně udělám asi 100 až 150 letů, a protože polovina z nich je s velkým pasažérským balonem, tak svezu asi 600 až 900 osob.

Pro kolik osob máte balony?

Máme balony různých velikostí. Nejmenší jsou pro 2 osoby a pilota a největší pro deset lidí a pilota.

Je rozdíl, když lidé letí v malém balonu a když ve velkém?

Ano, je. Lidé, i když kupují někomu dárek, tak by se měli zajímat o to, do jakého balonu vlastně pořizují letenku. Rozdíl je totiž velký. Velké koše u velkých balonů jsou rozděleny přepážkami na 2 až 5 kójí. Pokud je koš takto rozdělen, tak má pasažér své místo po celou dobu letu a nevidí, co se děje na druhé straně balonu. U malých košů, do 5 osob + pilot, žádná přepážka není, a proto se stačí otočit a nahnout na druhou stranu a vidíte vše. Stejně tak v malých koších vládne komornější atmosféra.

Jak dlouho trvá, než se balon dostane do vzduchu, jak dlouho se nafukuje a kolik se do něj vejde vzduchu?

Příprava balonu zabere zkušené posádce 20 až 30 minut. Balony jsou různých velikostí, pro dvě osoby a pilota mají objem 2 600 m3. Pro čtyři pasažéry a pilota je to pak 3 400 m3, pro 10 lidí a pilota 6 000 m3 a pro 20 osob a pilota 10 000 m3.

Může se koš odtrhnout od balónu?

Pokud je balon sestaven správně, tak ne.

Je problém, když začne pršet? Nemůže balón v dešti spadnout?

Samotný déšť až takový problém není, i když balon nasákne vodu a je pak těžší. Déšť s sebou ale přináší silný vítr a poryvy větru už problémem jsou.

Balony nad Telčí jsou už tradiční záležitostí. Je těžší vzlétat s balonem na malém náměstí či na poli, nebo je to jedno, kde se balon k nebi vznese?

Samozřejmě jednodušší je to na louce. Proto v Telči na náměstí startují vždy zkušení piloti, a pokud nejsou vhodné podmínky pro start, tak odjíždíme startovat právě na nějakou tu louku.

Kolik potřebujete ke vzletu prostoru?

Balon se před startem musí roztáhnout na zem a zabere prostor asi 20 krát 40 metrů. Tato startovní plocha však musí být bez drátů elektrického vedení či sloupů osvětlení a podobně.

Spousta lidí se létání bojí. Mají podle vás k tomu nějaký důvod, nebo je létání s balónem bezpečný sport?

Balón je velmi bezpečné letadlo o čemž svědčí i to, že v Čechách a na Moravě nebyla nikdy žádné smrtelná nehoda v celé historii balonového létání.

Co byste poradil člověku, který letět chce, ale trochu se bojí, aby strach překonal?

Těžká otázka. Nejlepší bude promluvit si s lidmi, kteří již letěli a poslechnout si jejich zážitky a zkušenosti. Lidé by se také měli zajímat o to, s kým letí a přesvědčit se, zda společnost, která letenky prodává, má vůbec oprávnění k vyhlídkovým letům a hlavně má taky nějakou tradici a zkušenosti.

Které lety jsou podle vás nejhezčí a proč ?

Každý let je krásným, ale pokud mohu doporučit, tak ranní let. V letě ráno není takové horko a většinou fouká také příznivější vítr a dá se vybrat z různých směrů. Každé roční období je něčím jedinečné, na jaře žluté pole řepky, v létě zrající obilí, na podzim barevné lesy a v zimě krásná zasněžená krajina. Prostě to chce létat častěji.

Když se dívám na nějaké akční filmy, tak let balonem je vždy jedno velké dobrodružství a s hrdiny to při přistání pěkně „mlátí“. Jsou taková přistání běžní i v reálu, nebo balon na zem dosedá většinou v klidu? A jak můžete vůbec průběh přistání z pozice pilota ovlivnit?

Musím se smát. V televizi, a zvláště ve filmech je to vše velká fikce. Je pravda, že balon přistává třením o zem a pokud na přistání fouká silný vítr, tak je přistávací dráha delší a stává se, že se koš sklopí na bok a jede po poli někdy i 100 metrů. I toto přistání však může být měkké díky pilotovi, který dokáže velmi pomalu klesat k zemi a lehce dosednout. Častokrát se stává, že s balonem přistaneme tak jemně, že jsou pasažéři zklamaní a vyžadují nové, tvrdší přistání, aby si to pořádně užili.

Vzpomenete si na nějakou kuriozitu?

Jako pilot mám za sebou jak námluvy, svatbu a začátek svatební cesty, tak i filmové natáčení. Mám však mnohem raději, když se balonem vydám na skutečný výlet krajinou a letím nízko nad stromy, letím vysoko až 1 000 metrů nad zemí, letím přes zajímavá místa a potkávám zajímavé lidi. Rád vzpomínám právě na lety plné zajímavé podívané. Trochu jako kuriozitu bych bral noční lety, kdy balon startuje v noci, letí za úplné tmy, pozorujete úsvit a východ slunce a pak až je světlo, balon přistává. Let za tmy se může zdát divný, ale pozorovat ta světýlka na zemi a pak východ slunce, je prostě paráda.