Kraj Vysočina souhlasí se zavedením mýtného na 12 úsecích krajských silnic II. třídy. Od jejich zpoplatnění si slibuje přesun tranzitní nákladní dopravy z komunikací nižších tříd na dálnici D1, státní silnice I. třídy a na železnici. Návrh kraje bude předložen Ministerstvu dopravy. Sdělil to včera náměstek hejtmana Libor Joukl. „Jsme přesvědčeni, že vhodně nastaveným zpoplatněním se podaří regulovat pohyb nákladní dopravy po silnicích II. a III. tříd,“ zdůvodnil Joukl stanovisko kraje. Dodal, že by se tak snížila devastace regionálních komunikací těžkou technikou.

Kraj Vysočina vlastní skoro 4 600 kilometrů silnic nižších tříd. Za jejich opravy a rekonstrukce podle Joukla v posledních dvou letech vydal čtyři miliardy korun.

Ministr dopravy Vít Bárta v úterý uvedl, že chce rozšířit mýtný systém na velkou část silnic první třídy a některé krajské silnice druhé třídy, kde hrozí objíždění zpoplatněných úseků. Nyní mají své návrhy předložit kraje. Kamiony teď platí mýtné na 1 300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a malé části silnic první třídy.

Na Vysočině by se podle krajského návrhu mohlo mýtné zavést na silnici II/602, která v celé své délce od hranic kraje do Pelhřimova kopíruje dálnici D1. Zpoplatněna by mohla být i navazující silnice II/112. Pokud Ministerstvo dopravy rozšíří systém mýtného i na většinu státních silnic I. třídy na Vysočině, bude podle vedení kraje hrozit také objíždění těchto úseků. V takovém případě by kraj souhlasil s mýtem také u tras II/405 mezi Jihlavou a Třebíčí, II/347 od Habrů po Humpolec a silnice II/406 z Jihlavy po hranice kraje.