V ubytovacích zařízeních na Vysočině přenocovalo od července do konce září 131 911 hostů, což bylo o 4,7 procenta méně než ve stejném období před rokem. Odliv se týkal cizinců i domácích rekreantů. Zkrátila se také délka jejich pobytu. Podle včerejších údajů Českého statistického úřadu vykázali ubytovatelé v kraji v letošním třetím čtvrtletí pokles přenocování o 6,5 procenta na 435 500.

Na Vysočině láká turisty kromě památek hlavně příroda. „Letošní sezona byla tragická z hlediska počasí. Stěžovali si na to všichni, kteří jsou závislí na venkovních aktivitách,“ uvedl Tomáš Čihák, ředitel krajské organizace na podporu cestovního ruchu Vysočina Tourism.

Menší návštěvnost přes léto hlásily kempy, ale i další ubytovatelé. Naopak o něco víc lákaly známé památky. Podle údajů Národního památkového ústavu navštívilo státní hrady a zámky na Vysočině od dubna do října téměř 184 tisíc návštěvníků. Je to přibližně o 63 tisíc víc než před rokem. Nejlépe si vedl zámek v Telči, který vsadil na výstavy a akce zaměřené na rodiny s dětmi.

V celé České republice se turistický ruch během léta mírně zvýšil. Počet hostů v hotelech, penzionech a kempech stoupl o 2,7 procenta na 4,4 milionu, díky většímu počtu cizinců. Vyšší byl i počet přenocování, a to o 0,7 procenta. Činil 14,1 milionu. Pokles návštěvnosti oproti minulému roku vykázalo šest krajů.

Ubytovatelé na Vysočině se vyrovnávají s úbytkem klientely delší dobu. V létě přivítali 115 300 tuzemských hostů, což je v meziročním porovnání o 3,5 procenta méně. Zahraniční návštěvníci tvoří tradičně výrazně menší díl jejich klientely. Od letošního července do konce září jejich počty ještě klesly o 12,3 procenta na necelých 16 600 osob.

Zaměří se na naše návštěvníky

Propagační akce kraje Vysočina se nyní zaměřují hlavně na tuzemské turisty. Podle Čiháka dosavadní vývoj potvrzuje, že to je správná cesta a že tito hosté jsou pro Vysočinu klíčoví. Zvýšit povědomí o možnostech cestovního ruchu v kraji pomáhají dotace. Na marketing a propagaci do roku 2013 teď Vysočina Tourism dostala z evropských fondů přes 11 milionů korun. Měly by se zlepšovat i služby. Podle Čiháka je důležité nadále motivovat podnikatele k přípravě ucelených nabídek, které budou obsahovat přenocování, služby i zajímavý program.

VĚRA STEJSKALOVÁ (ČTK)