Ve výběrovém řízení zabodovala firma Irisbus Iveco z Vysokého Mýta. „Měli jsme celkem osm zájemců, do soutěže se nakonec přihlásili jen dva. Jediným rozhodujícím kritériem byla cena,“ uvedl k důležitému tendru Josef Vilím, ředitel jihlavského dopravního podniku.

Úspora je značná a všestranná

Autobusy na plyn se ve srovnání s těmi dnešními chovají šetrněji k životnímu prostředí a přinesou také ekonomickou úsporu. Při současných cenách ušetří tato vozidla až čtyři koruny na kilometr.

Dopravní podnik plánuje zakoupit deset autobusů. První čtyři budou v Jihlavě v polovině června, uvedeny do provozu budou prvního července. Dalších šest autobusů nakoupí dopravce příští rok.

Při rozhodování, jak autobusy rozmístit, hrála zásadní roli délka trasy. „Dáme autobusy tam, kde denně ujedou více než čtyři sta kilometrů, aby úspora byla co nejefektivnější,“ řekl Josef Vilím.

Znamená to, že s novými autobusy se budou moci setkat především cestující na linkách dvanáct a třicet šest. Například dvanáctka ujede přes sobotu a neděli až čtyři sta třicet kilometrů. „Autobusy budou nasazeny na určitých kurzech, nikoli na celé lince,“ upřesnil ředitel dopravního podniku.

Na první pohled vypadají stejně

Autobusy se na první pohled nebudou lišit od běžných vozů. Sedačky budou rozmístěny stejně jako v ostatních vozidlech. Také zvenku si nevšimnete žádné změny, pouze na střeše se místo nádrží s naftou budou nacházet nádrže s plynem. Autobusy jezdící na plyn jsou však mnohem tišší a neprodukují tolik škodlivin jako ty poháněné naftou.

Celý projekt je podporován Evropskou unií. To je výhodné nejen pro Jihlavu, ale také pro firmu Iveco. „Výsledky soutěže budou totiž uveřejněny na webu Evropské unie,“ uvedl Vilím. Zveřejnění jména firmy na těchto internetových stránkách může být dobrou reklamou pro výherce soutěže.

Své zkušenosti s plynovými autobusy mají i v jiných městech České republiky. Největší počet těchto vozů vlastní Pardubice.