Zimní údržba se kvůli sněžení a mrazům prodražila v prvních měsících minulého roku i v prosinci. Ve srovnání s rokem 2009 stouply náklady o 66 milionů. Vyplývá to z údajů, které poskytla krajská správa a údržba silnic. Kraji Vysočina patří zhruba 4 600 kilometrů komunikací druhé a třetí třídy.
Příznivější počasí bylo pro silničáře zkraje tohoto roku. „Leden a počátek února jsou v nákladech na zimní údržbu silnic mírně podprůměrné,“ uvedl náměstek krajské správy Oldřich Dušátko. Zároveň však upozornil na to, že kvůli tuhé zimě v závěru minulého roku jsou vozovky ve velmi špatném stavu a víc peněz než jindy teď stojí provizorní opravy výtluků. V předcházejících letech začínala zima mírněji a škody na silnicích se proto objevovaly až k jaru.
Loni byly náklady na provedení prvních nezbytných lokálních oprav vyčísleny na 76 milionů korun s tím, že celkové škody, odstraňované v průběhu roku, činily asi 200 milionů korun. Na opravy po zimě tehdy mimořádně přispěl Státní fond dopravní infrastruktury. Peníze potřebné na opravy silnic Vysočiny v tomto roce se podle náměstka zatím dají jen odhadovat. „Ale dle kontrol silniční sítě se zdá být reálná částka více než dvojnásobná ve srovnání s rokem 2010,“ uvedl.
Kvůli zlevnění oprav výtluků zkoušejí silničáři nové technologie. Na Havlíčkobrodsku začali s pomocí externí firmy opravovat vozovky ohřátou recyklovanou směsí, která dosud ležela na skládkách. Náklady na tento materiál jsou přibližně čtyřikrát nižší než na studenou asfaltovou směs, která se běžně používá během zimy. Nový postup by podle očekávání silničářů měl také prodloužit životnost oprav.
VĚRA STEJSKALOVÁ (ČTK)