Dojíždění za prací nebo do školy bude možná pro mnoho lidí zase o něco složitější. Kraj totiž v těchto dnech ukázal prstem na nejvíce ztrátové autobusové spoje, u kterých nyní řeší další způsob jejich financování. Lehce se může stát, že některé autobusy nebude mít kdo platit a tak přestanou jezdit.
Eva Duchoňová dojíždí do Jihlavy z Pavlova. „Už dlouho se u nás mluví o jednom z odpoledních spojů, který jezdí přes Pavlov do Telče. Údajně ho už několikrát měli rušit. Kdyby k tomu skutečně došlo, vadilo by mi to, protože s ním pravidelně jezdím z práce,“ uvedla Duchoňová.
Osud tohoto i dalších autobusových spojů na Jihlavsku je nejistý. Jedním z výrazně ztrátových spojů je na trase Pavlov – Dlouhá Brtnice – Stonařov autobus, který ráno sváží děti do stonařovské základní školy, takzvaná posila. Ta byla do jízdního řádu zařazena proto, aby se děti z Dlouhé Brtnice dostaly do školy. Zhruba před pěti lety totiž měly problémy vejít se do jiných autobusů jezdících přes vesnici, například od Znojma.
O posile se jednalo
„Na posledním setkání se také mluvilo o školní posile jezdící ráno přes Dlouhou Brtnici. Nyní bude kraj prověřovat vytíženost tohoto spoje a zřejmě v průběhu března nám sdělí, zda se bude i nadále podílet na úhradě ztrát z provozu autobusu,“ uvedl starosta Dlouhé Brtnice Luboš Krátký. Dále se uvažuje o redukci prázdninového spoje na trase Opatov – Dlouhá Brtnice – Třešť, který jezdí v pondělí a ve středu.
V nedalekém Stonařově, který podobně jako Dlouhá Brtnice leží na frekventované trase, zřejmě dojde ke zrušení prázdninového spoje z Třeště do Brtnice.
„Do Třeště už se od nás nedojíždí za prací, jak tomu bylo v minulosti. Důležitá je pro místní lidi hlavně poliklinika a třešťský stavební úřad. Řekl bych, že dopravní obslužnost je v naší obci dobrá, ale další omezování autobusových spojů už by bylo na úkor cestujících,“ uvedl stonařovský místostarosta Ivan Šulc.
Kraj zatím váhá
Kraj Vysočina zvažuje, že se v případě některých spojů nebude podílet na jejich financování. Proto se v současnosti snaží o detailní rozbor každé linky. Chce hlavně zmapovat aktální využití linek, například jako dopravu studentů nebo pracujících.
„Zajímá nás, proč jsou některé linky papírově nerentabilní. Za tímto faktem může být změna nebo přesunutí směn zaměstnavatelů, změna cestovních návyků. Každou jednu linku proto probíráme se starosty na dané trase tak, abychom případné změny zanášeli do budoucího jízdního řádu citlivě,“ uvedla mluvčí krajského úřadu Jitka Svatošová.
Podle tiskové mluvčí záleží také na obci samotné, jestli se rozhodne problematický spoj spolufinancovat. Zatím nelze ani říci, kdy bude v případě daných autobusových spojů zcela jasno.
„Jednání stále pokračují a konkrétní výstupy budeme znát asi v půli března. V tuto chvíli, vzhledem k velkému množství probíhajících jednání, nejsme schopni říci, který termín bude pro tu kterou linku aktuální a zda k pozastavení finacování ze strany kraje vůbec dojde, nebo se nabídne i jiné řešení,“ dodala Svatošová.