Plynová stanice, která bude čtyřiadvacet hodin denně přístupná všem motoristům, začne tento měsíc vznikat v areálu Dopravního podniku města Jihlavy.

Ten si díky novým autobusům na plyn, které začnou jezdit v červnu, slibuje nejen zvýšení komfortu cestujících, ale také doufá, že po Jihlavě začne jezdit více automobilů na plyn.

„Nejbližší plnicí stanice na plyn je v Třebíči. Rozšíření vozidel na plyn je dáno tím, jestli je nebo není v místě bydliště plnicí stanice. S výstavbou tedy předpokládáme i rozšíření nákupu osobních, ale i nákladních vozidel na zemní plyn v Jihlavě,“ vyjádřil se ředitel dopravního podniku Josef Vilím s tím, že v republice je asi dva a půl tisíce aut na plyn.

„Osobním automobilem na benzin vás jeden kilometr v průměru stojí 2,60 koruny, zatímco na plyn necelou korunu,“ vypočítal Vilím.

Cena by se měla pohybovat kolem třiadvaceti korun za kilogram zemního plynu. „Dnes jsou auta, která jezdí za čtyři kilogramy plynu na sto kilometrů, to je velice zajímavé,“ domnívá se ředitel dopravního podniku. Ten vypočítal, že pořízením autobusů na plyn ušetří podnik čtyři až pět korun za kilometr.

Auto na plyn je však o několik desítek tisíc dražší než na naftu či benzin. Podle Vilíma se však investice vrátí. „Když si pořídíte auto, které je z výroby na zemní plyn, je asi o padesát tisíc korun dražší. Kdo však hodně jezdí, po ujetí padesáti tisíc kilometrů má investici doma,“ přiblížil Vilím.

Plynová stanice bude v provozu od poloviny června. Vyroste v areálu podniku v Brtnické ulici. Ředitel zatím počítá s jedním výdejním stojanem. „Plnit bude moci jak osobní, tak i nákladní auto. Plnění plynem bude trvat srovnatelně s dobou tankování benzinu nebo nafty. Do tří až pěti minut bude zákazníkovi plyn naplněn,“ informoval ředitel.

První čtyři autobusy na stlačený zemní plyn začnou v Jihlavě jezdit v červnu. O rok později plánuje dopravní podnik pořídit takových autobusů ještě šest. Staré autobusy půjdou do šrotu.

V tom vidí výhodu i řidič autobusů Dopravního podniku města Jihlavy Jiří Roček. „Autobusy budou určitě tišší. Hlavně starým lidem vadí nástupy po schodech. U bezbariérových udělají krůček a sednou si, u starších typů lezou po třech schodech nahoru, což jim dělá problémy,“ uzavřel Roček.