Pilot Filip Zejda, který ve Zbilidech provozuje leteckou školu, musel se svým letadlem na Jihlavsku už pětkrát nouzově přistát. Podmínky pro létání tady totiž nejsou ideální.

„Nejhorší to bylo, když mi vysadil motor a bylo takové počasí, že všude byly cáry mlhy. Musel jsem přelétnout elektrické vedení, které bylo schované právě v mlze. Všiml jsem si ho ale až na poslední chvíli. Snažil jsem se tedy letadlo přitáhnout a snížit rychlost. Dopad byl o to horší,“ vyprávěl o svém nouzovém přistání Zejda. Pošramocené zůstalo naštěstí jen letadlo.

Zručnější než jinde

Na Vysočině musí být piloti zručnější a šikovnější než v kterémkoli jiném kraji. Míst na nouzové přistání je málo. „Navíc jsou tady silnice, železnice, elektrická vedení a remízky. Je opravdu těžké tady přistávat. Proto i piloti tady většinou létají trošičku výš, než je běžné,“ prozradil Filip Zejda.

Jako opačný příklad Vysočiny uvádí krajinu u Kolína. „Vezměte si třeba takový Kolín, tam jsou všude roviny, tam když se něco pokazí, tak si sednete na jakékoliv pole a nic vás netrápí. Když letíte nad Vysočinou, musíte sakra přemýšlet, kudy poletíte,“ dodal pilot.

Navíc se na Vysočině vyskytují také časté turbulence. „Jsme pahorkatina. U každého většího kopce vznikají turbulence. Někde je zelený les, někde zase pole. Zvedají se tady bubliny, které turbulencím napomáhají. Létání tady je kostrbaté, proto se ne všem líbí,“ přiblížil provozovatel letecké školy ve Zbilidech.

Východ slunce

I to se dá ale řešit. Kdo adrenalinovému létání příliš neholduje, měl by se proletět dvě až tři hodiny po východu slunce. Ideální čas je také dvě až tři hodiny před západem slunce. „Naopak kdo chce zažít nějaké to dobrodružství, tak létá od desíti hodin ráno do čtyř hodin odpoledne,“ doplnil Zejda.

Za kurz létání zájemce zaplatí asi čtyřicet tisíc korun. Podmínky pro létání jsou v České republice rok od roku lepší. Letecký prostor se totiž zvětšuje.