Hříšníci za volantem mohou být o trochu klidnější. V Jihlavě se ve středu oficiálně otevřela škola smyku, která stojí na okraji města při výpadovce směrem na Pelhřimov. Po absolvování kurzu řidičům zmizí tři trestné body. První lekce se koná v úterý 22. března. Už teď je však kurz plný.
Přihlášení do tohoto kurzu má však své podmínky. Řidič nesmí mít na kontě víc než deset trestných bodů. Konkrétní dopravní přestupek navíc nesmí být ohodnocen více než šesti trestnými body.
„Každý řidič začíná s nulou a končí s dvanácti body. Když má dvanáct bodů, přijde o řidičský průkaz na jeden rok. Lidé sbírají trestné body, a když jich mají více, tak se leknou. Vědí, že když jich mají deset, stačí maličkost, a je zle,“ přiblížil Antonín Musil, majitel polygonu a zároveň provozovatel jedné z jihlavských autoškol .
Kurz trvá pouze jeden den, a to od osmi do šestnácti hodin. Začíná se teoretickou částí, která trvá čtyřikrát šedesát minut. Přímo na polygonu řidič stráví třikrát šedesát minut. Autocvičiště má celkem pět stanovišť.
Prvním je jízda po mokré vozovce, kde se řidič snaží vyhnout vodotryskům. „Vodotrysky jsou řízeny počítačem. Každá jízda je jiná. Řidič musí projet pouze jedním pruhem, musí tedy rychle reagovat volantem,“ popsal stanoviště Musil. Druhé pracoviště je podobné, s tím rozdílem, že řidič najíždí na takzvanou smykovou desku. „Deska pozná, že je vaše vozidlo na desce zadní nápravou, poté deska kmitne a řidič jede autem téměř bokem ve smyku. Snaží se auto srovnat a opět správně projet vodotrysky,“ přiblížil majitel polygonu.
Zatáčka i zrádný aquaplanning
Dalším adrenalinovým stanovištěm je devadesátistupňová zatáčka. Řidič ji začíná projíždět třicetikilometrovou rychlostí, poté přidává plyn. „Končí třeba i na rychlosti, kdy zatáčka nejde projet. Máme ji v lehkém spádu, takže zatáčku může šofér trénovat jak do kopce, tak i z kopce,“ doplnil Musil. Čtvrtým stanovištěm je aquaplanningová vana. Řidič vjede do vany až sedmdesátikilometrovou rychlostí. Ve vaně jsou asi tři centimetry vody. „Pokud šlápnete prudce na brzy, auto je jako na lyžích,“ přiblížil majitel.
Poslední pracoviště je asfaltová plocha, kde se zkouší například brzdná dráha. Řidič může porovnat rozdíly mezi zimními a letními pneumatikami.
Cena kurzu je čtyři tisíce korun. V celé České republice jsou polygony včetně jihlavského pouze čtyři. Musil očekává zájem z celé republiky. „Konečně je tady polygon, který leží ve středu republiky. Největší zájem bude samozřejmě z Vysočiny, ale ostatní polygony jsou až v Mostě, Sosnové a Ostravě,“ uzavřel Musil.