Do cykloservisu zamířila i Jana Kodysová z Hodic. „Kolo mi dříve seřizoval kamarád, zkušený cyklistický závodník. Teď jsem ale musela zajít do servisu. Na kole mi vyměnili řetěz a pláště a vyčistili vidlice,“ řekla Kodysová.

Cyklista si po zimě může sám ověřit, jestli je kolo v pořádku. Než na bicyklu vyjede, měl by zkontrolovat tlak v pneumatikách, stav brzdových špalků, pneumatik, řetězu a přehazovaček. Zapomenout by neměl ani na šrouby a upínáky na kole, jestli jsou dobře utažené.

„Promazat a očistit řetěz, napumpovat kola a utáhnout upínáky zvládne každý. Se sjetými pneumatikami a brzdovými špalky a dalšími závadami je dobré dojít do servisu. Kolo by se mělo kontrolovat před každou jízdou,“ uvedl Hynek Blažek z jihlavského cykloservisu.

Na co by neměl cyklista rozhodně zapomenout, je nošení cyklistické přilby. „Helma je důležitá kvůli bezpečnosti. Doporučuji i cyklistické rukavice. To aby si při pádu cyklista neodřel dlaně,“ řekl Blažek. V noci by cyklista měl mít reflexní prvky na oblečení a dobře osvětlené kolo.

Do servisu nejčastěji chodí lidé, kteří chtějí před sezonou kolo dobře seřídit. „Hodně seřizujeme brzdy a přehazovačky. Centrování kol už tolik neřešíme. Člověk už si toho doma sám moc neudělá. Například hydraulické kotoučové brzdy potřebují výměnu brzdové kapaliny a odvzdušnění. V dnešní době chodí stále více mladých lidí, kteří si neumí zalepit ani děravé duše,“ přiblížil Luděk Sigmund z jihlavského cykloservisu.

Cyklisté by si měli hlídat řetěz. „Lidé často nevědí o tom, že musí kontrolovat, jak moc je řetěz vytažený. Mohlo by totiž dojít k poškození ozubení na kazetách a převodnicích. Řetěz by se měl měnit po několika stech najetých kilometrech,“ dodal Sigmund.