Přestože svižným krokem přecházela na zelenou, už v půlce přechodu u jihlavského City Parku se na semaforu rozsvítila červená. To Janu Mrkvičkovou velmi překvapilo.

„Interval pro přejití silnice se mi nyní zdá příliš krátký. I když řidiči musí zastavit, docela jsem se lekla. Takové přecházení silnice je určitě pro starší lidi velmi stresující,“ zamyslela se Jana Mrkvičková nad jednou ze změn, kterou přinesla nedávná úprava nejfrekventovanější jihlavské křižovatky.

Podle vedoucího Odboru dopravy jihlavského magistrátu Jána Tinky se však chodci nemusí ničeho obávat. „Kvůli větší plynulosti provozu je mírně zkrácen interval pro přecházení chodců. Mnozí nervozní řidiči pak na pomalejší chodce nadávají. Pokud však člověk vejde na přechod v době, kdy pro chodce svítí zelená, musí mu řidiči dát v každém případě přednost. Problémem přechodů v Hradební ulici je i to, že vedou přes velmi širokou komunikaci,“ zdůraznil Ján Tinka.

Řidiči jsou zatím spokojeni

Zatímco chodcům nedávné úpravy křižovatky ulic Hradební a Znojemská příliš nepomohly, řidiči jsou po prvním měsíci vesměs spokojeni. Zkušenosti s rušnou křižovatkou má i řidič Dopravního podniku města Jihlavy Jiří Zdarsa. „Kolony se tam nyní tvoří jen nárazově. A musím říct, že nejplynulejší provoz byl na křižovatce tehdy, když ji řídil policista,“ přiblížil Zdarsa.

Podobný názor má i instruktor jihlavské autoškoly Karel Bílek. „Provoz na křižovatce se zrychlil, zejména pro řidiče, kteří odbočují od Brněnského mostu do Znojemské ulice. Hlavním problémem ale je, že mnozí lidé sednou za volant, přestože pořádně neznají předpisy. V takto velké křižovatce se pak špatně orientují,“ vysvětlil instruktor.

V těchto dnech dochází k monitoringu aut, která křižovatkou projedou. Sleduje se hlavně to, jak se plynulost provozu v daném směru vyvíjí v dopravních špičkách. „Přes léto křižovatkou neprojede tolik aut, vše se bude muset zkorigovat v září, kdy provoz zhoustne a pak podle toho, jak se bude provoz v křižovatce vyvíjet,“ doplnil Tinka.

Ve Znojemské ulici byly před více než měsícem umístěny indukční smyčky. Ty reagují na auta čekající na semaforech a vyšlou signál do řadiče, který posléze zvýhodní směr, kde se nejvíce tvoří kolony.

ZUZANA MUSILOVÁ