Další moderní bezbariérové trolejbusy přibývají v jihlavských ulicích od roku 2009. Těch nejnovějších bude dohromady nakoupeno 23, řekl ředitel dopravního podniku Josef Vilím. Investici zhruba za 230 milionů korun pokrývá z 92 procent evropská dotace.

Trolejbusy slouží Jihlavanům bezmála 63 let. Důležitou roli budou hrát i nadále, a to i kvůli tomu, že jsou nejšetrnější k životnímu prostředí. Trolejbusová doprava by se v krajském městě Vysočiny měla i mírně rozšiřovat. „Předpokládáme, že bude prodloužena linka v ulici Vrchlického,“ uvedl ředitel.

Dopravní podnik má 32 trolejbusů a 29 autobusů. Autobusy jezdí převážně na naftu, letos v červenci začaly sloužit i čtyři vozy na stlačený zemní plyn. Podle Vilíma je nejlevnějším pohonem elektřina. Ale celkové náklady na trolejbusy, včetně jejich vyšší pořizovací ceny, údržby trolejového vedení a měnírny proudu, jsou v přepočtu na ujetý kilometr vyšší než u autobusů. „Jednoznačnou předností trolejbusů je ekologie,“ konstatoval.

Jihlavský podnik nakupuje trolejbusy Tr 26 Solaris plzeňské společnosti Škoda Electric. „Všechny trolejbusy, které provozujeme, vyrobila firma Škoda,“ doplnil Vilím.

Trolejbusová doprava byla v Jihlavě zahájena 19. prosince 1948 po zrušení tramvajové dráhy, která sloužila od roku 1909.

První trolejbusy jezdily z Masarykova náměstí k hlavnímu vlakovému nádraží. S rozvojem města přibývaly další trolejbusové, ale i autobusové linky MHD, přiblížil Vilím. První městský autobus byl v Jihlavě pořízen v roce 1942.

První jihlavské trolejbusy Vetra-ČKD už byly asi sešrotovány. Jihlavskému sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů se podařilo získat až dva trolejbusy Škoda 9Tr vyrobené v roce 1980, které vozily cestující do druhé poloviny 90. let. „Starší vozy se bohužel nedochovaly. Některé sloužily ještě řadu let po vyřazení jako různé seníky a včelí úly někde u lesa, už i to zmizelo,“ posteskl si předseda sdružení Luděk Bohuňovský.

Podle Bohuňovského byly v některých jiných českých městech trolejbusy zrušeny v 70. letech. Přispěl k tomu pokles ceny nafty. „Jednak se kladl důraz na to, aby se autobusy daly využít při případné evakuaci obyvatel,“ vysvětlil.

Jihlavskou městskou dopravou se loni svezlo 13,7 milionu lidí. Město, jemuž dopravní podnik patří, dotovalo MHD 55 miliony korun.

VĚRA STEJSKALOVÁ (ČTK)