Namísto lepšího cestování vlakem ji čekají nepříjemné komplikace. Petra Coufalová z Jihlavy totiž patří mezi ty, kteří do Pardubic pravidelně jezdí rychlíkem. A ten bude od poloviny letošního prosince zrušený. Petra Coufalová se tak možná zařadí mezi cestující, kteří se raději rozhodnou pro jiný způsob dopravy.

„Zřejmě začnu jezdit autobusem. Obávám se hlavně toho, že cesta do Pardubic vlakem bude kvůli přestupům mnohem obtížnější a časově náročnější než doposud. Šetří se na nesprávných místech, studentů vlakem do Pardubic jezdí poměrně hodně,“ řekla Petra Coufalová.

Ona i další cestující by si jistě přáli spíše změny k lepšímu. Jedním z nabízených řešení, která by mohla železniční dopravě pomoci, se jeví například provozování regionálních vlaků soukromými dopravci. Tuto možnost ale nyní představitelé Kraje Vysočina odmítají. V roce 2009 totiž podepsali desetiletou smlouvu mezi Českými drahami a Krajem Vysočina k zajištění regionální železniční dopravy v kraji. Obdobná smlouva byla podepsaná také s Jindřichohradeckými místními drahami (JHMD).

Nabízely se pouze dvě možnosti

„Současné vedení kraje v žádném případě nezvažuje měnit svá rozhodnutí. Je to jak z důvodu smluvních vztahů, kterými jsme nyní vázáni, tak i ve vztahu s relativně dobrou spoluprací s oběma dopravci,“ uvedl náměstek hejtmana Libor Joukl. Podle něj v době, kdy k podepisování smluv došlo, byly pouze tyto dvě společnosti na trhu s přijatelnou nabídkou, proto tehdy nemohla uspět žádná jiná společnost.

Postup, který zvolil Kraj Vysočina, však vadí některým soukromým dopravcům. „Jde o to, že v Evropě i v České republice jsou dopravci, kteří standardně provozují regionální železniční dopravu. Kraj Vysočina si ani nyní nenechal udělat cenový a kvalitativní monitoring toho, co se mu nabízí. Což by také mohl využít při vyjednávání se stávajícím dopravcem,“ vyjádřil se mluvčí společnosti Student Agency Aleš Ondrůj s tím, že některé kraje se nyní rozhodly vyhlásit výběrová řízení, přestože podepsaly výše zmiňovanou smlouvu s Českými drahami.

„Kraje k tomu vede snaha ušetřit a snaha zrychlit modernizaci vozového parku. Například naše společnost může přinést úspory na dotacích vynakládaných krajem minimálně ve výši deset až patnáct procent oproti stávajícímu stavu. Podobné nabídky ale mohou učinit i jiné společnosti,“ doplnil Ondrůj.

Kraj Vysočina se ale pomalé modernizace nebojí. „České dráhy i JHMD nyní získaly dotace asi dvě stě padesát milionů korun,“ dodal Joukl.