Jezdil pouťovým vláčkem i lokálkou, kterou v osmdesátých letech zrušili. Pamatuje roky, kdy díky obrovskému zájmu lidí museli k pouťovému vláčku připojovat navíc i tři vagony.

Janu Prchalovi z Polné je stejně jako dalším místním patriotům líto, že už druhým rokem vlak žádné lidi na Mrkvancovou pouť do Polné nepřiveze. Důvodem, proč se nemůže po trati jezdit, je stále velmi špatný stav kolejí na zhruba dvoukilometrovém úseku mezi Polnou a Dobronínem.

„Je to veliká škoda. Všichni byli z jízdy pouťovým vláčkem nadšeni, hlavně když objednali parní lokomotivu. Já sám jsem jel dvakrát. Pouťový vlak patřil ke koloritu Polné. Je pravda, že před dvěma lety už se muselo jet po trati velmi pomalu právě kvůli špatnému stavu kolejí,“ řekl Jan Prchal.

Přestože se trať nachází v havarijním stavu a Správa železniční dopravní cesty podle mluvčího Pavla Hally neuvažuje o tom, že by tento úsek opravila, představitelé Polné chtějí za záchranu tradičních pouťových jízd bojovat i nadále. Jsou dokonce připraveni na provoz tohoto vlaku poskytnout i finanční příspěvek.

Nejde jen o pouť

„Chceme, aby byla oprava kolejí v budoucnu zajištěna a příležitostný vlak jezdil. Nejde jen o pouť, na příští rok jsou naplánovány dvoudenní oslavy, které připomenou sedm set sedmdesát let od první písemné zmínky o městě. A právě tam by se tato atrakce také hodila,“ přiblížil polenský starosta Jindřich Skočdopole s tím, že příští rok také uplyne přesně třicet let od doby, kdy přestala do Polné jezdit osobní doprava. Potom po tamních kolejích jezdila už jen příležitostná nákladní doprava.

Dvoukilometrový úsek už loni přestal být bezpečný i pro příležitostnou dopravu. „V loňském roce bylo kontrolní činností zjištěno, že úsek je za hranicí bezpečného provozování drážní dopravy, a z těchto důvodu byl vyloučen. Důvodem, proč je trať v takovém stavu, je velké stáří železnice. Na úseku Polná – Dobronín je možná pouze nákladní doprava na obsluhu podniku ACHP,“ vyjádřil se mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Podle něj by opravy a rekonstrukce nejhoršího úseku vyšly celkem na dvacet šest milionů korun. Část trati u průmyslového podniku byla opravena v roce 2008.

O pravidelný svoz na polenskou pouť však Jihlaváci ani další zájemci nepřijdou. „Namísto vlaku budou zajištěny speciální autobusy mezi Jihlavou a Polnou, které budou jezdit v sobotu i v neděli několikrát během dne. Jízdní řád bude vyvěšen například na webových stránkách města,“ doplnil polenský starosta.