Právě v těchto dnech vrcholí vydařené babí léto, o nadcházejícím víkendu má už být klasický podzim. Na konec sezony už myslí i v jihlavském aeroklubu, což potvrdil správce letiště v Jihlavě ­ Henčově Robert Kafka.

Znamená tento zlom v počasí i konec letní sezony pro život tadyna henčovském letišti?

Co se týče letové části, tak nám sezona víceméně končí. V současnosti dokončíme ještě nějaké výcviky, jakmile začne typické podzimní počasí s deštěm a zataženou oblohou, tak už létat nebudeme.

Létat na podzim pak nemůžete kvůli špatné viditelnosti?

Za prvé kvůli zhoršené viditelnosti, neboť letiště tady v Henčově není uzpůsobené k létání na přístroje, takže se dá létat pouze tehdy, když je viditelná země. A za druhé, když zdejší dráha, která je na jílovém podloží, rozmokne, tak se pak letadlo nemá v podstatě šanci ze země odlepit.

Když zavzpomínáte, byly tady v posledních letech podmínky, že by se dalo létat třeba i v prosinci?

Předloni jsme létali v prosinci, a dokonce i na Silvestra. Když není sníh, a dráha je jenom umrzlá, tak létání možné je. Když pak sníh je, tak létají pouze ultralightisté, kteří si na kolečka nasadí snowboardová prkna a létají jakoby na lyžích.

Jak budete sezonu 2011 v aeroklubu hodnotit?

Jako sezonu úspěšnou, zorganizovali jsme celou řadu nejrůznějších akcí. Z toho, co se povedlo, bych jmenoval plachtařské mistrovství regionů v první polovině srpna, kdy sem přijelo 74 závodníků. Počasí bohužel rekordním letům nepřálo, přesto se letos dalo odlétat vše, co bylo potřeba.

Je něco, co se z plánů nepovedlo?

Nic takového mě teď nenapadá. Že bychom při některé naplánované akci místo létání seděli na zemi, tak to se letos nestalo.

Na letišti se potkávají parašutisté, plachtaři i modeláři. Jak se sem současně všichni vejdou?

Využití letiště je třeba v první řadě zkoordinovat a jednotlivým skupinám vymezit příslušné části letiště, hlavním kritériem je pochopitelně bezpečnost. Pak záleží na dispečerovi, případně vedoucím letového provozu, jak tady všechny uživatele letiště poskládá.

Čas od času se objeví hlasy o modernizaci a rozšíření henčovského letiště. V jaké fázi jsou tyto úvahy v současnosti?

Tyto úvahy jsou v oblasti teorie. Nám by samozřejmě zpevněná dráha, která by mohla stát zhruba dvacet milionů, líbila, taková investice by nám prodloužila sezonu. A kromě toho by to přilákalo i další uživatele, spoustu dalších lidí.

Co tedy brzdí rozvoj? Nevyjasněné majetkové vztahy?

Co se týče dráhy, tak tady majetkové vztahy nevyjasněné nejsou. Vlastníkem je město, tady problém není. Nevyjasněné majetkové vztahy se ale týkají pozemků pod hlavní budovou, která je provoz letiště nejdůležitější. Pozemky zůstaly armádě, a ta nám některé z nich nabízí do pronájmu za podmínek, které nejsou pro nás akceptovatelné.

Co budete dělat v aeroklubu a tady na letišti přes zimu a co můžete prozradit z plánů na rok 2012?

Od února začínáme s výcvikem plachtařů, s teoretickou částí přípravy, na ni naváže výcvik praktický. Letní kalendář ještě není uzavřený, ale program by měl vypadat podobně, jaký jsme připravili pro rok letošní. Zase nabídneme sport i ukázky.