Dostat se z Telče do třicet kilometrů vzdáleného krajského města vlakem bez přestupu v Kostelci je téměř nemožné, a to se v nejbližší době nezmění. „Za celý den jede přímo jeden vlak, a to navíc v době, kdy už musím být dávno v práci. Chtěla jsem jezdit vlakem, ale to bych si ráno musela odepřít minimálně půl hodiny spánku,” vysvětlila Aneta Picková z Telče, která cestu mezi Telčí a Jihlavou absolvuje pětkrát do týdne. Právě přestup v Kostelci, a tím pádem prodloužení cesty, odrazuje nejvíce lidí od dopravy vlakem. „Připadá mi, že vlaky na této trati jezdí poloprázdné,” dodala Picková. Zatímco autobus jede z Telče do Jihlavy zhruba tři čtvrtě hodiny, vlakem cesta trvá o dvacet minut déle.

„Do Jihlavy jedu minimálně dvakrát do týdne a nikdy mě nenapadlo jet vlakem. Volím auto nebo autobus, protože je to rychlejší,” potvrdil Jiří Svoboda z Třeště. Oba dva se shodují na tom, že nemají nikde záruku, že v případě zpoždění na sebe přípoje čekají. „Vlaky na přípoj vždy čekají, tady se cestující vůbec nemusí bát komplikací,” reagovala tisková mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Cestujících, kteří by přímou linku uvítali, přibývá. „Cestování bez přestupu je vždy pohodlnější, proto si ho cestující žádají. Nejde vždy všem vyhovět, železnice má jiný mechanismus než autobusová doprava,” okomentovala Šubová. Zahýbat s touto situací může do určité míry kraj. „Pokud budou chtít lidé z Telčska přímé spojení s Jihlavou, musí se obrátit na kraj, který regionální dopravu objednává,” sdělila Šubová. Kraj ovšem v této situaci musí zvážit, zda se mu přidání spojů vyplatí.

Na druhé straně kraj limituje infrastruktura železnice a vytíženost jednotlivých spojů. „Pokud by se zavedlo přímé spojení do Telče, museli by přestupovat cestující od Horní Cerekve. Zde je potřeba zdůraznit, že frekvence cestujících od Cerekve je výrazně vyšší než od Telče. Z toho také ve finále vychází sestavovaný jízdní řád,” nastínila problematiku mluvčí českých drah Šubová.

„Od prosince bude platit nový jízdní řád, ve kterém zůstává zachovaný počet spojů včetně přestupů v Kostelci. Mění se pouze v řádu minut některé časy, právě kvůli přípojům,” informoval vedoucí správy komunikací kraje Vysočina Pavel Bartoš.

Jízdní řády se vytváří vždy na přelomu března a dubna a obce se k nim mohou vyjadřovat. „V případě, že by občané chtěli více přímých spojů, měli by o tom informovat svou obec, která pak s námi a Českými dráhami o změnách jedná,” doporučil Bartoš.