Třetí den jihlavského filmového maratonu začíná už dopoledne a návštěvníkům nabízí celkem 35 filmových projekcí na šesti místech po celé Jihlavě.

Po uvedení dokumentu Generace singles o mladých nezadaných lidech, či snímku Vikingland, který natočil námořník na trajektu v Severním moři na amatérskou videokameru, mají diváci možnost vidět řadu dalších výjimečných snímků.

V České premiéře bude uveden Nejlepší film, jaký kdy byl prodán. Autorem je proslulý americký režisér Morgan Spurlock, který se proslavil především dokumentem Super Size Me o účinnosti fast-foodového občerstvení na lidský organismus, které zkoušel na vlastním těle. S netradičním tématem i ztvárněním si zahrává i ve svém novém dokumentu.

„Ve filmu se zabýváme světem product placementu, marketingu a reklamy. Když jsme film vymýšleli, napadlo nás, že bychom si od zmiňovaných značek skutečně mohli nechat platit. Ve filmu bychom jim poskytli skutečnou skrytou reklamu a ony by nám za její pitvání ještě zaplatily,“ vysvětlil Spurlock režisérský záměr. To se také stalo, film je opravdu financován jen ze skryté reklamy.

Po smrti „Dědka“

Publikum má možnost zhlédnout i Rock života Jana Gogoly. Jedná se o portrét frontmana kapely Katapult Oldy Říhy v době, kdy musel překonat smrt baskytaristy Jiřího „Dědka“ Šindeláře a začít znovu hrát, či dokument Paroubkové vypovídající o mediálním obraze slavného politika.

Páteční program nabízí mimo jiné film 31 konců/31 začátků, jež vytvořil kolektiv autorů umělecké skupiny Rafani, či snímek Film jako Brno, který portrétuje prvomájové blokády neonacistických pochodů letos na jaře a natočili jej studenti prvního ročníku FAMU.

Soutěžní sekce Mezi moři, mapující to nejnovější ze střední a východní Evropy, divákům zítra nabízí snímek Filmový almanach: Požáry v Rusku, léto 2010, jehož autoři do Jihlavy osobně přijedou.

Festival ale oficiálně začal už v úterý večer slavnostním zahájením. O rozptýlení a odlehčenou atmosféru večera se postaralo osvědčené moderátorské duo Ondřej Cihlář a Jiří Havelka z divadla Vosto5. Moderátoři se letos pustili na tenký led a přítomné diváky v sále zavedli na palubu potápějícího se zaoceánského parníku Titanic, který posloužil jako předobraz pro směřování současné společnosti a jednotliví řečníci pronášeli své proslovy u námořnického kormidla.

Následovala světová premiéra zcela nového dokumentu 24, který na pódiu uvedla nemalá část ze všech dvaceti čtyř autorů filmu, včetně třiadevadesátiletého Jiřího Krejčíka, Olgy Sommerové či Heleny Třeštíkové.

Snímek byl natočen letos v září a každý z režisérů dostal pro svůj příspěvek pouze dvě minuty čistého času dokumentu, který mapuje jeden běžný den v České republice.