Soli je nakoupeno 18,5 tisíce tun, což je asi 90 procent spotřeby při průměrné zimě.

Posypové drtě a písku je připraveno skoro 73 tisíc tun, tedy asi čtyři pětiny běžné spotřeby.

„Další materiál se dá v případě potřeby ještě dokoupit,“ konstatoval Jiří Kašpárek, provozní náměstek Krajské správy a údržby silnic Vysočiny. „Nepředpokládáme tak, že by nás nějak zaskočily i delší kalamitní stavy,“ doplnil.

Loňská zimní údržba silnic na Vysočině stála 220 milionů korun. Silničáři dostávají od kraje peníze na kalendářní rok. Podle Kašpárka by s nimi na sypání a prohrnování silnic měli letos vystačit.

Udržovat musí 4 740 kilometrů

Silničáři budou udržovat kolem 4 300 kilometrů krajských silnic II. a III. třídy a dalších zhruba 440 kilometrů státních tahů. Zimní dispečink bude v pohotovosti od 1. listopadu.

„V případě, že bude meteorologická předpověď příznivá, bude možné o nějaký ten den pohotovost posunout,“ doplnil Kašpárek.

Silničáři obvykle nejdřív zasahují ve vyšších polohách Žďárských vrchů.

Sklady na posypový materiál mají kapacitu kolem jednoho tisíce tun a jsou rozmístněny po celém kraji.

„Konec loňské zimy byl mírný a ve skladech nám zůstalo zhruba 30 procent plánované spotřeby soli a 40 procent plánované spotřeby inertních materiálů,“ přiblížil Kašpárek.

Doplnil, že letní nákup posypu je ve srovnání se současnými cenami levnější až o pětinu.

Na prohrnování a sypání silnic je připraveno 119 sypačů s radlicemi a dalších 28 záložních strojů. Krajská správa má i 54 nakladačů a 21 sněžných fréz.

V zimě ještě nakoupí další nové stroje za desítky milionů korun, které nahradí dosluhující techniku.