Výrazné změny čekají křižovatku ve tvaru písmene Y ve směru od Jihlavy na Pelhřimov a Kostelec. Prioritou Kraje Vysočina je její přestavba na okružní křižovatku, která bude pro řidiče bezpečnější a přehlednější. Před dvěma týdny vydal jihlavský stavební úřad územní rozhodnutí o její přestavbě. Pokud vše půjde hladce, stavět se začne v příštím roce.

„Stavba dostala zelenou, záleží ovšem na tom, jak se nám podaří získat finance na přestavbu. Velkou část by měla pokrýt dotace z Evropské unie,“ potvrdil náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro oblast dopravy Libor Joukl (ČSSD).

V současné chvíli je nutné dotáhnout projektovou dokumentaci a přípravu na stavební řízení.

Hlavním úkolem při přestavbě bude co nejmenší omezení dopravy pro osobní automobily, autobusy a vozidla záchranné služby. Ty budou využívat provizorní komunikaci v místě stavby. Dořešit se budou muset především objízdné trasy pro kamionovou dopravu, které by měly vést přes Humpolec a Stonařov, a délka realizace celé stavby.

Krajská hygienická stanice požaduje předložit návrh objízdných tras pro nákladní dopravu po celou dobu výstavby okružní křižovatky. „V případě, že bude stavba trvat déle než tři měsíce, bude potřeba pro krajskou hygienickou stanici tyto materiály zpracovat, včetně hlukové studie na průjezd objízdnými obcemi,“ dodal Michal Suchna z firmy Vysplan, která potřebné náležitosti stavby vyřizuje.

Pro nákladní auta bude objížďka znamenat až čtyřicet kilometrů navíc, proto mají Kostelecké uzeniny dostat výjimku. Tu bude nutné projednat s krajským ředitelstvím policie a dopravním inspektorátem v Jihlavě.

Křižovatka na silnicích druhé třídy patří mezi ty nebezpečné, a chystanou změnu proto vítají také řidiči. „Tohle místo potřebuje úpravu jako sůl. Nebezpečné je to v případě, když jedu od Kostelce, musím se otáčet, zda něco nejede od Pelhřimova, protože to ve zpětném zrcátku nevidím, a ještě hlídat auto, které jede přede mnou, abych do něj nenarazil. Takových případů už tady bylo několik,“ popisuje poměrně časté situace profesionální řidič Jakub Bína.

Kolem plánované křižovatky je navržená také rozsáhlá úprava přilehlého přírodního prostředí. Spolu s rekonstrukcí zmizí také vzrostlý strom, který už připravil o život několik řidičů.