Učitelští odboráři na Jihlavsku teprve včera odpoledne dávali dohromady seznamy těch, kteří se připojí ke středeční stávce. Počty se neustále vyvíjí, nicméně podle Čestmíra Svobody, zástupce učitelských odborů na Vysočině, bylo už včera jisté, že se v kraji ke stávce připojí asi sto učitelů.

Na Jihlavsku je však počet těch, kteří protest podpoří, minimální. „Tady toho zatím moc nemám, například Základní škola speciální a Praktická škola Jihlava a Základní škola T. G. Masaryka Jihlava stávku podporují, ale školu nezavřou. Očekávám však, že se vše vyhrotí až v úterý kolem poledne,” řekl Deníku Svoboda. Prozatím jedinou potvrzenou školou, která stávku plně podpoří, a ve středu tak začne vyučovat až od devíti hodin, je Základní škola Jungmannova.

Většina ředitelů škol na Jihlavsku, které Deník včera oslovil, nevidí ve stávce smysl. Podle jejich slov ani učitelé neprojevují velký zájem se stávky zúčastnit. „Na stávku nemám vůbec žádný ohlas, žádná reakce z řad učitelů nepřišla. Že by se na mě obrátili a chtěli stávkovat, to vůbec. Oni vědí, že není důvod. Je to paradox, že odboráři vyhlásili stávku, přitom se do školství peníze přidávají,” popsal situaci na Střední škole stavební Jihlava její ředitel Pavel Toman. Podle něj se totiž učitelé, kteří svojí práci odvádějí dobře, nemusejí vůbec obávat.

Nelíbí se rušení tarifního automatu

Odboráři protestují především proti rušení takzvaného věkového automatu, podle kterého je pedagog řazen díky odslouženým rokům do platového stupně. O zařazení by nyní mohl rozhodnout ředitel školy. Někteří učitelé se tak bojí, že přijdou o roky zasloužené peníze. Ministr Dobeš (VV) však při společném jednání předsedu odborových svazů Františka Dobšíka ujistil, že vyzve ředitele škol dopisem, aby této možnosti využívali pouze zřídka, nejlépe pozitivním směrem, tedy jako zvednutí tarifu a přidání peněz.

„Chtěl bych, aby odboráři konečně hájili skutečné zájmy učitelů,“ vzkázal také ministr školství Josef Dobeš.

Podle Tomana neplatí, že čím je učitel starší, tím je kvalitnější. „Nekvalitní učitelé se můžou začít bát, ale myslím, že učitel by měl být hodnocen podle toho, jak kvalitně vyučuje, a ne podle toho, zda je mladý či starý,” uzavřel ředitel Toman.