Z Jihlavska, ale ani z dalších koutů Vysočiny do aktuálního 19. ročníku ankety nepřišla žádná přihláška. „V tuto chvíli máme přihlášených asi dvacet pět pedagogů,“ odhadoval krátce před svátky zájem o účast v anketě Slávek Hrzal, organizátor Zlatého Ámose. Včera se soupiska přihlášených rozrostla na necelé čtyři desítky jmen.

Jeden údaj věděl ale ředitel ankety naprosto přesně. „Zástupce z Vysočiny nemáme žádného, ale každoročně chodí nejvíc přihlášek až mezi svátky na konci roku, žáci je posílají na poslední chvíli,“ přiblížil s náznakem nezbytného optimismu fungování ankety Hrzal.

Neúčast Vysočiny v anketě nemusí být definitivní. Žáci základních a středních škol mohou přihlásit svého oblíbeného učitele do národní ankety Zlatý Ámos do konce kalendářního roku, k podání přihlášky jim tak zbývají poslední hodiny.

Právo nominovat svého učitel či učitelku do ankety náleží školákům. Ti ale o Zlatém Ámosovi možná vůbec nevědí. „O anketě jsem nikdy předtím neslyšel. A kdybych měl přihlásit nějakého z našich pedagogů, byla by to paní učitelka Štumarová. Umí být hodná i přísná a k žákům se chová stejně jako oni k ní,“ uvažoval Jiří Frantál z deváté třídy Základní školy v Třešti.

Ani kantoři Zlatému Ámosovi nefandí

Skutečnost, že žáci škol tuto anketu neznají, je poměrně rozšířená. Uvědomují si to samotní kantoři. „Naši žáci nikdy žádného z našich pedagogů nepřihlásili, o anketě neví. Pro mě je důležitější vidět, že si žáci z hodin něco odnesli a umí,“ doplnila jedna z učitelek ze ZŠ Jungmannova a smysl každoročního hledání nejoblíbenějšího učitele do jisté míry zpochybnila.

Loni ovšem Jihlavsko v anketě zastoupení mělo. V základním kole usilovala o úspěch Martina Šimková ze Základní školy Hradecká Telč. V 16. ročníku poslali jihlavští gymnazisté do hry o ceněnou korunku Jitku Kremínovou.

Další pravidla pro přihlášení populárního pedagoga do 19. ročníku ankety jsou stejná jako v minulých letech. Přihlašovat své oblíbené učitelky a učitele mohou pouze žáci a žákyně základních a středních škol. „Do přihlášky je nutné napsat stručnou charakteristiku navrhovaného pedagoga, popsat jednu společnou příhodu a připojit podpisy sta osob, které s nominací souhlasí,“ rozvedl náležitosti ankety Slávek Hrzal.

V případě, že školu navštěvuje méně než sto padesát dětí, stačí podpisy poloviny žáků. „Na prvním dojmu hodně záleží, takže studentům i žákům doporučuji, aby si na přihlášce dali záležet. Je to první věc, se kterou se porota setká a hodnotí jí,“ poradil žákům Slávek Hrzal.

Zájem o anketu výrazněji stoupl přibližně před pěti lety a od té doby se počet přihlášených pedagogů ustálil přibližně na padesáti nominovaných každý rok.

Jihlavsko ve Zlatém Ámosovi v dosavadní historii ankety nebodovalo, před necelými čtyřmi lety se ale v Jihlavě konalo regionální kolo.

Z ostatních okresů Vysočiny býval o anketu v minulých letech větší zájem, i ten je zřejmě minulostí. Pelhřimovská učitelka Ivana Krumplová přitom uprostřed minulého desetiletí třináctý ročník vyhrála a ukázala tak, že i na Vysočině oblíbení kantoři učí. Do finále se naposledy před dvěma lety probojovala Vladimíra Matějková ze Základní školy Kapitána Jaroše v Třebíči.

EVA KAMENÍKOVÁ, JIŘÍ JÍRA