Vytlučená silnice, po které jezdí velké soupravy až o třiceti šesti tunách, a most, který bude za pár let potřebovat rozsáhlou rekonstrukci. Tak vypadá situace v lokalitě Nad Valchou u vlakového nádraží v Dobroníně. Už i někteří občané Dobronína se bojí nejhoršího.

„Na silnici se čas od času provizorně zalepí nějaké díry, jinak je ale v dezolátním stavu. Most už také něco pamatuje, trochu se obávám, aby se tu za pár let neopakovala situace jako ve Studénce,“ narážel na tři roky staré neštěstí jeden z obyvatelů Dobronína. Tehdy se při opravách zřítil do kolejiště silniční most z šedesátých let, který byl zhruba stejně starý jako most v Dobroníně.

Silnice i s mostem tady byla před padesáti lety vybudovaná, když se prodlužovalo nádraží. Nyní by komunikace, která je i jedinou přístupovou cestou k nedalekému vojenskému útvaru, potřebovala rekonstrukci minimálně za deset milionů korun. Na ty ovšem obec nemá, proto se obrátila na České dráhy, kvůli kterým se tehdy úpravy nádraží dělaly.

„Budovalo se to tehdy na popud Československých státních drah, protože dvoukolejka z Jihlavy do Havlíčkova Brodu udělat nešla,“ vysvětlil starosta Dobronína Jiří Vlach. Předtím totiž žádný most přes železniční trať nevedl. Obec se proto obrátila na České dráhy, aby zjistila původ výstavby komunikace a mostu. Ty se k tomu ovšem neznají, protože pozemek je státu, a ze zákona tak komunikace a její správa připadla obci.

Ani korunu od armády

„Českým drahám trať nepatří, my si ji pouze pronajímáme. V šedesátých letech to ještě nebylo rozdělené, ale dnes je to otázka spíše na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC),“ podotkl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

„Komunikace s mostem patří obci a my ze zákona nemůžeme investovat do majetku třetích stran. V tomto případě jsme ale připraveni jednat s vlastníkem a řešit situaci tak, aby nedošlo k ohrožení železniční dopravy,“ dodal mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Obec v minulosti jednala o finanční spoluúčasti také přímo s armádou, pro které je silnice i s mostem jedinou možností, jak se do areálu dostat. Ani tam však neuspěla.

V Dobroníně proto začali uvažovat, že si najmou člověka, který se pokusí původ silnice s mostem dohledat v archivech Československých státních drah nebo stavebních úřadů.